תקצירי המאמרים

עמוד:14

14 תקצירי המאמרים של מפגש כזה, ניסיונות שנעשו בעבר ליצירת קשר ולחיפוש אותות וטיבו של מפגש עתידי לו אכן יתרחש ( על הסכנות הכרוכות בו ) נדונים בצורה ביקורתית ומציעים חומר למחשבה : האם המין האנושי אכן מוכן לאפשרות שתרבות חוצנית תיצור עמו קשר ? 1 0 0 2 : א ו ד י ס א ה ב ח ל ל — שאלות דתיות / יותם יזרעאלי במאמר זה אטען כי הסרט 1 0 0 2 : א ו ד י ס א ה ב ח ל ל הוא סרט דתי הן בצורתו, הן בתוכנו, וגם באופן התקבלותו בקרב הקהל . בהתאם לכללי סוגת המדע הבדיוני, תפאורתו מדעית אך הוא עסוק בעיקר בשאלות מטפיזיות ואפיסטמולוגיות, ולשם כך מתכתב באופן ישיר עם מגוון מסורות ומיתולוגיות דתיות, תוך כדי כך שהוא מאתגר את הנרטיבים הן של המדע המודרני הן של הדתות המונותאיסטיות המערביות, ושואף לייצר סינתזה מודרנית של דת, מדע וטכנולוגיה . צורתו, שפתו הסימבולית ועיסוקו בתולדות ובקורות האינטליגנציה האנושית, מראשיתה ועד סופה, לצד הביקורת שלו על "עבודת האלילים" הטכנולוגית, הופכות אותו לטקסט שלא רק עוסק במיתוסים דתיים, אלא מבקש לתפקד כמיתוס מודרני בפני עצמו, אשר שואף להעמיד את יחסי האדם והמכונה על תקנם, כמו גם את יחסי האדם עם הכרתו . המאמר מנתח את הסרט לאור קווים מנחים אלו, ובמקביל מציע תיאוריה ביקורתית תיאולוגית על השיח המדעי-טכנולוגי של היום . כה אמר קובריק : אודיסאה בחלל ושחר ה ( פוסט ) אנושות / שי בידרמן הסרט 1 0 0 2 : א ו ד י ס א ה ב ח ל ל עשוי משלושה חלקים . החלק הראשון ( "שחר האנושות" ) , כשמו כן הוא, מציג את מבטו הפילוסופי של קובריק על הולדת האדם והולדת המחשבה האנושית . החלק השני עוסק במפגש, האפוקליפטי משהו, בין האנושות לבין הבינה המלאכותית, במסעם המשותף אל גבולות האנושי וגבולות הדעת . בחלק השלישי, ששמו האניגמטי אינו מגלה את מלוא עוצמתו ( "צדק ומעבר לאין-סוף" ) , נחתם המסע המשותף בכמה תובנות פילוסופיות וקולנועיות מאירות עיניים ( תרתי משמע ) . מאמר זה ינסה להתחקות אחר המסע שבין החלק הראשון לחלק האחרון, תוך זיהוי שורשיו בתולדות הפילוסופיה המערבית, ובעיקר בהגותם של אפלטון וניטשה . במקביל אנסה להתעמק גם בצורתו הקולנועית של הסרט, וזאת מתוך הנחה כי הפילוסופיה של קובריק תלויה במהותה בשפתו הקולנועית, יוצאת מתוכה ומתבארת באמצעותה .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר