מבוא

מתוך:  > נתערב שתצליחו > מבוא

עמוד:14

14 | נתערב שתצליחו קהלי יעד הספר מיועד לשלושה יעדי קהל עיקריים ( נשים וגברים כאחד ) : לכל העוסקות בעבודה עם נערות מאוכלוסיות מתויגות או בתוכניות התערבות שיטתיות ; לכל המעוניינות לעסוק בהנחיה, לזהות התנגדות ולרתום אותה למעורבות ; לכל המבקשות להרחיב ידע תאורטי בתחום הרווחה והחינוך בתנאים המקדמים למידה מבוססת חוויות מפתח חיוביות . מבנה הספר הפרק הראשון הוא תאורטי בעיקרו ומציג את התשתית המחקרית ואת רציונל התוכנית המהווה בסיס למחקר זה . הפרק פורש ידע רלוונטי על נערות מאוכלוסיות מתויגות, בעיקר בהקשר של למידה וחשיבות ההזמנה לחזק מיומנויות תעסוקתיות בעולמן . הפרק עוסק גם בהתערבות לטובת פיתוח 5 כביטוי של למידה דינמית המעוררת חוויות מפתח חיוביות . "חוללות עצמית" הפרקים השני, השלישי והרביעי מציגים באופן תיאורי סיטואציות וציטוטים מתוך התוכנית המסוימת, שמהווה בסיס לספר זה . לצד ניתוח ופרשנות במטרה להבין איך נוצרים ונראים ביטויי ההתנגדות מצד המשתתפות . פרקים אלה מדגימים למעשה את ההשפעה שיש לאופן עיצוב תוכניות ולתוכניהן . הם מתמקדים בתוכניות המעוצבות באופן שאינו ער ומודע דיו, וממחישים כיצד היעדר מודעות ורגישות עלול להביא חלק מהנערות לשחזר חוויות מפתח שליליות . בפתח הפרקים יוצג רקע מושגי, המובדל גרפית מהמשך הפרק . הפרק החמישי מציג חלופה ( אלטרנטיבה ) יישומית וחושף פרקטיקות מסייעות לתוכניות התערבות השואפות לצמצם שחזור חוויות עבר מצלקות, הן בקרב המשתתפות הן בקרב המנחות . הסעיף האחרון שבו מציג בפירוט תיאור של חקר מקרה המפרט כרוניקה של החמצה . מדובר במפגש בודד, שלאורו אפשר להסיק מה ראוי, חשוב ונחוץ לא לעשות ; ולחלופין מה ראוי, חשוב ונחוץ לעשות כדי ליישם הלכה למעשה חלק מהתובנות שגובשו לאורך הספר . הפרק האחרון, הוא סוף דבר, מציג את התמונה המלאה ומסכם את התובנות שעלו מההתבוננות הביקורתית המחודשת בממצאים . 5 ״חוללות עצמית״ ( self - efficacy ) מוגדרת כמידת האמונה של האדם ביכולותיו, ולכן זהו תהליך למידה שכרוך במעבר ממצב סביל למצב פעיל, בכפוף למידת הכוח והאמונה של הפרט בכוחו בתוך הקשר נתון ( 2001 , . Bandura et al ) . למעשה אפשר להגדיר כל תוכנית, מפגש מונחה או שיעור, הכוללים למידה משמעותית, כהזמנה לחזק את חוללותו של הפרט .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר