מבוא

מתוך:  > נתערב שתצליחו > מבוא

עמוד:12

12 | נתערב שתצליחו מכניזם של החמצה התמקדות בחוויות השליליות של הנערות אפשרה לי לזהות איך מתגבשת בקרב חלקן חוויית החמצה ולהתחקות אחר התפתחותה . גיליתי שמנגנון ההחמצה צפוי להופיע בעיקר כאשר התוכנית מתמקדת רק בתוכן ואינה מביאה בחשבון את התהליך . כאשר התוכנית ממוקדת בתכנים, שהם נגזרת של מטרה שהונחה מראש על אודות צרכים מסוימים של המשתתפות, אזי המתודה וההנחיה משרתות את התכנים ונצמדות אליהן, כלומר הן משרתות את מטרות התוכנית ואפשר יהיה להניח שגם את מטרות הארגון המפעיל אותה . לעומת זאת כאשר התוכנית מכוונת לתהליך, התוכן יכול להתגמש לאור האינטראקציה, ההקשר והנסיבות ולהתאים את עצמו לצורכי המשתתפות . על בסיס ההבנה שמסרים אינם עוברים רק באמצעות התכנים אלא קשורים גם לתרבות השיח, למבנה, לדיאלוג ולדינמיקה של התהליך, הרי שללא המבט המודע על התהליך כולו עלול להיווצר חוסר הלימה בין מטרות התוכנית הרשמיות ובין המסרים הסמויים המועברים בפועל, ומכאן גם בין מטרות התוכנית ובין הצרכים הייחודיים של המשתתפות בה . בתנאים כאלה של חוסר הלימה בין תוכן לתהליך עלולים משתתפים ומשתתפות פגיעים יותר להידחק אף יותר לשוליים . אם תוכניות המתמקדות בתוכן מעודדות בעיקר למידה, ותוכניות המכוונות לתהליך שואפות לעודד בעיקר תהליכי התפתחות וצמיחה, הרי שתהליכי התערבות צריכים להתבסס על הלימה . כלומר בתהליכי תכנון התוכנית והוצאתה מן הכוח אל הפועל, יש לשאוף למינון מאוזן בין תוכן לתהליך . ראוי להדגיש שנקודת איזון זו אינה אחידה, והאיתור אחריה הוא סוגיה המעסיקה רבות את הספרות העוסקת בתהליכים, בעיקר זו המתמקדת בתפיסה בלתי פורמלית של תהליכי חינוך ( רומי ושמידע, 2007 ) . ניתוח מחודש של הממצאים המתמקדים בהחמצה ובגורמיה סייע לי להבחין בארבעה רכיבים מרכזיים העומדים בבסיס התוכנית שהנחתי, אך אני מאמינה שהם פועלים ברקע של תוכניות התערבות רבות נוספות . הכוונה לתוכניות השואפות לחזק, לתמוך ולסייע ללא מודעות מעמיקה לאפקט המשמעותי של התהליך, שבתוך כך עלולות לגרום לחלק מן המשתתפות לחוות את השיח והתכנים כמחלישים את כוחם . הרכיבים שחולצו מתלכדים לתהליך שמתווה הלמידה שלו מבוסס על מכניזם בעל ארבעה מאפיינים קבועים : 4 ; א . תכנון מראש המחמיץ למידה דיאלוגית, גמישה ושתפנית 4 המושג ״שתפנות״ מעוגן בתפיסה תאורטית ערכית, ולפיה כדי לייצר הלך רוח מקצועי יש לחתור ליצירת ״קשר״ באמצעות פעולות מגוונות . במילה ״קשר״ הכוונה לחיבור או

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר