פתח דבר

עמוד:6

6 | נתערב שתצליחו זו סיפקה עבורי מצבור גדול של ממצאים שסייעו לי להתחקות אחר המרכיבים החסרים, ומתוכם להסיק מה רצוי שיתקיים בתוכנית עתידית אפקטיבית . הכוונה לתוכנית שאפשר יהיה לכלול בה סדרה של הנחיות רגישות, קשובות, ערניות ודינמיות ; הנחיות העשויות לעודד מעורבות ולצמצם ככל האפשר חוויות של התנגדות מצד המשתתפות, התנגדות שניכר בה שהיא משמרת, ואולי אף מחריפה, את מצבן . בהקדמה זו חשוב לי להדגיש ארבע הנחות יסוד, שהן בבחינת נקודות המוצא בספר : א . נקודת מבט המתמקדת בסיפורי התנגדות - למעשה יכולתי לחשוף ולספר כאן גם סיפורי הצלחה, שהרי היו כאלה לא מעט ( מהם המדדים לקביעת הצלחה, מי קובע אותם, ועל פי אילו פרמטרים הן שאלות שעוד יידונו בהרחבה בהמשך ) . אולם בספרות המחקר לא חסרים סיפורי הצלחה שכאלה . כמו כן רבות נכתב גם על הקשיים או על אי - ההצלחות של תוכניות מתוך נקודת המבט של הארגון המתערב או המפעיל . לעומת זאת, נקודת המבט של המשתתפות בתוכנית תמיד לקתה בחסר בעיניי . ההתמקדות בהתנגדותן של המשתתפות לשתף פעולה נבעה מרצוני להכיר את הגורמים לסירוב, להתחקות אחר שורשיהם כדי ללמוד מקרוב על המקומות, על המרחבים ועל הדינמיקה שמשעתקים את המציאות, אותה מציאות שאנו שואפות לשנות במסגרת תוכניות התערבות . ב . התהליכים בתוכנית כמקרה מבחן - אף על פי שמדובר בתוכנית ייחודית 2 אני ובאוכלוסייה ספציפית ( לכאורה ) של ״נערות מאוכלוסיות מתויגות״, מאמינה שאפשר להתבונן בתהליכיה כמקרה מבחן ; מקרה שיש בו כדי ללמדנו דבר או שניים על האופן שבו ניתן לזהות גם בתוכניות אחרות רכיבים המתלכדים יחדיו ומצמצמים את מרחב הפעולה הן של מנחי התהליך הן של המשתתפות . ג . מבט ביקורתי שאינו שיפוטי - המבט הביקורתי שאני מציעה כמנחה מקצועית וכעורכת מחקר הערכה על התוכנית ועל עבודת ההנחיה אינו שיפוטי ואינו מכוון לתכניה, אלא מציע חשיבה מחודשת ואולי נדבך נוסף . 2 המושגים השגורים "נערות בסיכון״ ו״נערות במצוקה״ נוטים לגישתי להמשיך לתייג נערות אלו בקטגוריה מכלילה, הנקשרת למגוון ההנחות הפתולוגיסטיות הנלוות אליה . השימוש במושג החלופי, "נערות מאוכלוסיות מתויגות״, עשוי לצמצם את התיוג הכובל, ועל כן בחרתי להשתמש בו בבואי לתאר אותן בספר זה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר