על א"ב יהושע ויצירתו

עמוד:11

הקדמות 11 מתרחשים . נוסף על כך, רומן זה נע בסדר כרונולוגי הפוך, מההווה אל העבר . רק השיבה מהודו ) 1994 ( , הרומן החמישי של יהושע, בנוי כבר על פי שרשור סיבתי וזמני רציף, שחוט עלילה מרכזי אחד עובר לכל אורכו . הרומנים הראשונים — בגלל הטכניקה הניסויית שלהם ובשל תוכנם השערורייתי, שהוא המשך טבעי לתוכן הסקנדליסטי של סיפוריו הראשונים ) מוטיב העקדה, גילוי עריות, לא – מודע המשתלט על פועלם של הגיבורים, בעיית זהות אישית וקולקטיבית ( — עוררו אצל חוקרים מתחומי ידע שונים ) פסיכולוגיה, פילולוגיה, היסטוריה, וכמובן ספרות ( רצון להתמודד עם המסרים הגלויים והסמויים של יצירתו המורכבת . בכיוון הנגדי ) 1995 ( , קובץ של 35 מחקרים על הרומן מר מאני , וביניהם מאמר של יהושע עצמו המפרש את יצירתו, הוא דוגמה מייצגת לעניין העצום שעוררה יצירתו הספרותית של סופר מרכזי זה . השיבה מהודו , הרומן שביסס את מעמדו של יהושע כנובליסט, עוסק בהתאהבות של רופא צעיר באישה מבוגרת, הנשואה בנישואים סימביוטיים לבעלה, במסע משותף של שלושתם להודו . רומן זה הוא חריג לא רק משום שיש בו, כאמור, השתלשלות עניינים רציפה ועקיבה מראשיתו ועד סופו, אלא גם משום שאין בו קולות ודמויות המצטרפים למקהלה רב – קולית או לגיבור קולקטיבי, כפי שהדבר בא לידי ביטוי ברומנים המאהב , גירושים מאוחרים ו מר מאני . יתרה מזאת, המציאות הפוליטית והחברתית אינה תופסת בו מקום מרכזי, כפי שהיא תופסת במרבית יצירותיו של יהושע . כאן הסיפור חזק מן המסר . ואולם ב מסע אל תום האלף ) 1997 ( שב יהושע לעסוק בסוגיות לאומיות, עדתיות ודתיות בוערות המטרידות את החברה הישראלית על סף האלף השלישי לספירה, באמצעות סיפור על מפגש מרתק בין יהודים צפון – אפריקנים ליהודים אשכנזים, המתרחש על סף האלף השני לספירה . גם רומן זה, כמו מר מאני , הניב ספר מחקרים, את מסות על תום האלף ) 1999 ( , הכולל מאמרים של חוקרים מתחומי ידע שונים . הוא גם עוּבּד לאופרה, ויהושע עצמו כתב את הליברית . הרומן עב הכרס הכלה המש�חררת ) 2001 ( , הרומן הקצר שליחותו של הממונה על משאבי אנוש ) 2004 ( והרומן אש ידידותית , הכתוב בצורת דוּאֶט ) 2007 ( — ממשיכים את המגמה האופיינית לכתיבתו של יהושע : ניסוי צורני הבא לשרת תוכן אישי ולאומי עמוק וכואב . גם ברומנים אלה הגיבורים משוטטים על פני ארצות ויבשות ובארץ ישראל עצמה . וכשם שברומן מר מאני חלק מהגיבורים מגיעים בסוף המאה התשע עשרה מפולין לארץ ישראל ושבים לפולין כלעומת שבאו — וזאת רק דוגמה אחת משלל המעברים והשוטטויות ברומן עשיר זה — וכמו שב מסע אל תום האלף הגיבורים מגיעים לפריז הנחשלת מן המגרב שטוף האור בסוף האלף הראשון לספירה, כך גם מרחביה העצומים של ברית המועצות לשעבר הם רקע למסע הגיבורים ב שליחותו של הממונה על משאבי אנוש , ויבשת אפריקה היא רקע לדואט שבין בעל לאשתו באש ידידותית . ואולם, מבעד לכל המרחבים הגאוגרפיים שיצירתו של א"ב יהושע מקיפה, מנצנצת כמעט בכל ספריו מרכזיותה של העיר ירושלים .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר