פרק ראשון: עיגולים ויושר — בין האדמו"ר הזקן לאדמו"ר האמצעי

עמוד:10

פרק ראשון | 10 א . רקע 'עיגולים' ו'יושר' משקפים גלגולי מונחים ששורשם כבר בתקופה העתיקה ומקורם בפרשנויות ובתאוריות מדעיות שניתנו בעולם היווני ההלניסטי והימי ביניימי לממשות הפיזיקלית והמטפיזית . הפרשנות בשלות של מונחים אלה, דהיינו גרסאותהחב"דית עמדה בפני גרסאות ימי ביניימיות שלהן, לאחר שכבר חדרו לדיון הקבלי הן בכתבי הקבלה הקדומה הן בכתבי קבלת האר"י . אסקור כעת בקצרה את גלגולי המונחים ואת משמעותם בהגות ימי הביניים . מתח המונח 'גלגלים' התייחד בספרות ימי הביניים לגרמי השמים וליסודות הארציים . באותה תקופה שלט הדגם האסטרונומי של אוודוקסוס ואריסטו . לפי דגם זה, בין שהגלגלים קונצנטריים ) בעלי מרכז משותף ( ובין שהם אקסצנטריים ) שאינם בעלי מרכז משותף ( , הם מקיפים זה את זה . אם הם קונצנטריים הם משיקים זה לזה ללא חיכוך, ואם הם ה בתוך זה ללא הלימה לחוקי הפיזיקה שקבעאקסצנטריים הם נתונים ז אריסטו . בין שהמודל האסטרונומי הוא ראליסטי ) אריסטו ( ובין שהוא מתמטי ) פתולמאוס ( , הגלגלים נתונים זה בתוך זה לפחות בתחשיב המתמטי, אם לא באופן ראליסטי . יתר על כן : אף מקומם הטבעי של היסודות הארציים, התת- הפיזי של אריסטו ושל קודמיו בחצאי מעגליםירחיים, הצטייר בעולם הנתונים זה בתוך זה : גלגל העפר, המים, האוויר והאש מקיף את שאר הגלגלים ומוקף בגלגל הירח הפותח את סדרת הגלגלים השמימיים . המבנה הגלגלי היה למסגרת התפיסה המדעית הימי ביניימית, וגיה היווניתששורשיה כאמור במדע היווני העתיק . כבר בקוסמול נתפסה התנועה המעגלית של הגלגל כביטוי אסתטי ופיזיקלי של שלמות . המעגליות היא הומוגנית . אין הבחנה בין נקודותיו השונות של היקף הגלגל הנע בתנועה קצובה, רציפה ונצחית . תנועת הגלגל היא

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר