פתח דבר

עמוד:12

הלך הרוח של תקופה זו . כמו כל תיאור היסטורי, גם הנרטיב המוצע כאן חסר ומחורר . פרנקו מורטי ציין שאפילו מחקרו המקיף על הספרות המערב ‑ אירופית בשנים 1790 ‑ 1930 אינו מבוסס אלא על "שבריר קאנוני מתוכה, שלא מייצג 2 לדבריו, בבריטניה לבדה פורסמוולו אחוז אחד מכלל הספרות שיצאה לאור" . במהלך המאה התשע עשרה לכל הפחות שלושים אלף רומנים ( ויש הסוברים כי המספר אף כפול מכך ) , אך המחקר חוזר ומתייחס שוב ושוב אל מספר מצומצם מאוד של יצירות קאנוניות . בעקבות מרגרט כהן מכנה מורטי את הקורפוס הענק הזה, שאינו זוכה לשום עיון ביקורתי, "הלא ‑ נקרא הגדול" . מטבע הדברים, היקפם של הטקסטים שנכתבו בשנות החמישים והשישים בשירה העברית מצומצם בהרבה מזה ששימש לכתיבת ספרו של מורטי, אולם גם שירת הטבועים מתמקד בשבריר קאנוני מתוך הטקסטים שנכתבו ופורסמו בשנים אלו ואינו דן ביצירתם של משוררים מרכזיים כגון יהודה עמיחי ודוד אבידן, או בזו של משוררים אחרים בני הדור, ובהם משה דור, אריה סיון, ישראל פנקס ואורי 3 עם זאת, התזותברנשטיין, שתפסו מקום חשוב בחבורות הספרותיות בנות הזמן . המרכזיות במחקר מבקשות כאמור ללכוד הלך רוח ואקלים תרבותי החורגים מן הטקסטים הנדונים בספר, ודומה שיש בהן כדי להאיר קורפוסים שיריים שאינם נדונים כאן במישרין . עם הזמן החלו כמה מן היוצרים שפעלו בשנות החמישים לכתוב, בדיעבד, על עברם השתוק ועל הקשיים שחוו באותה עת . במאמר שפרסם ב ‑ 2008 על שירת עמיחי כתב בנימין הרשב ( שבשמו בנימין הרושובסקי, או ה . בנימין, היה מהמרכזיים שבחברי "לקראת" ) כי "אחרי שהשגנו מדינה, דיכאון חברתי 4 הניסיון לדובב את מה שהרשב מכנה "דיכאון חברתי"עמוק השתרר בישראל" . אינו עניין של מה בכך, הן משום שביטויו הישיר בשירה בת הזמן היה כמעט בגדר טאבו והן משום שבמאמריו הביקורתיים הציג זך, לפחות במובלע, עמדה שלפיה בשירת בני דורו יש משום התגברות וניצחון - על זיקת המשוררים בני הדור הקודם למפלגות פוליטיות, על הדיבור הקולקטיבי שאימצו משוררים אלו בכתיבתם, על לשונם המליצית, על נטייתם להשתמש בצורות שיריות סגורות . דברים אלו של זך, שקנו להם אחיזה של ממש בשיח הביקורתי, העניקו לשירת דור המדינה הילה של ניצחון שהסוותה את המלנכוליה העמוקה העומדת בבסיסה . תיאורו של "דיכאון חברתי" זה, "המלנכוליה של הריבונות", הוא הציר של שירת הטבועים . למעט ההקדמה והפרק הראשון, המציגים את נושאי הספר, כל אחד מפרקי 12  פתח דבר

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר