פתח דבר

עמוד:11

הרצון להתערות ולהתאזרח בחברה ובתרבות הישראלית הוא שהביא את הורי לשתוק את חוויות ההגירה שלהם . אף על פי ששניהם דיברו ספרדית מילדותם, הלשון בבית הייתה עברית, ואף על פי ששניהם היו אנשים אקסטרוורטים ודעתנים שדיברו בהרחבה על נושאים אישיים ופוליטיים שנויים במחלוקת, על "כאב שתי המולדות" לא שוחחו . רק בערוב ימיהם, שנים רבות לאחר עלייתם ארצה, הרשו לעצמם לחוש ולבטא את געגועיהם לארצות מוצאם ולתרבויות ילדותם . ב ‑ ,1978 כאשר נסע לבקר בארגנטינה, הבין אבי את מחיר ההגירה . כששב לארץ אמר : "כשראיתי את חברי הילדות שלי שנשארו כל חייהם בסן חואן הבנתי איזה חיים קשים היו לי . הם נראו לי צעירים ממני בעשרים שנה" . ואמי, בשנותיה האחרונות, כשישים שנה לאחר עלייתה לארץ, אמרה, לאור אכזבתה מהמצב הפוליטי במדינה : "אני מתגעגעת לאקוודור" . המפנה בכתיבת הספר התחולל כאשר הבנתי ש"הֲגִירַת הוֹרַי לֹא נִרְגְּעָה בִּי", בלשונו של עמיחי, וכי השתיקה של הורי משתקפת בשתיקותיהם של המשוררים שהספר מתמקד בהם ואשר לא מעטים מהם ידעו הגירה, עקירה ותלישות . הספר הוא ניסיון לדובב את השתיקה הזאת, שהתבררה אט אט לא כשתיקה אחת אלא כהרבה שתיקות שונות, שכל אחת מהן דורשת דרך הקשבה ייחודית לה . אולם ניסיון מעין זה כרוך בהכרח בקושי לתת ביטוי בלשון למה שלא נאמר ולהתבונן בַּלא ‑ מודע, שהניסיונות למפותו הם לעולם חלקיים וספקולטיביים . עם זאת, כאשר נוכחתי שהשתיקות של משוררי דור המדינה הן שעומדות במרכז הדיון בספר הצלחתי להבין כיצד להגיע אל לִבה של שירת זך, הבנויה כולה סביב תוכנה השתוק . ואכן, בשנות החמישים והשישים לא חשף זך ולו טפח מהביוגרפיה שלו ולא סיפק כל הנמקה ביוגרפית או אחרת לטון האלגי של שיריו, שמקורותיו נותרו לא ידועים . באמצעות האלגיה הלא ‑ מובנת והלא ‑ מנומקת סיפק זך לבני דורו - ולתרבות הישראלית הצעירה - דרך לבטא בעקיפין את מה שיכונה במחקר זה "המלנכוליה של הריבונות" . ייתכן שבהסתייגותו העקבית של זך מכל דיון ביוגרפי ותמאטי יש כדי להסביר את הנרטיב ההיסטוריוגרפי שהציע להבנת שירת התקופה, נרטיב שהוא צורני בעיקרו . את הנהייה של זך אל הצורני ניתן לקרוא לא רק כהפניית עורף לביוגרפיה האישית אלא גם כביטוי להדחקה תרבותית רחבה . המודחק התרבותי - שהוא במידה רבה הלא ‑ מודע הפוליטי, בלשונו של פרדריק ג'יימסון - נעשה בהדרגה לנושא הגלוי של הספר . אף על פי שהספר אינו עוסק בכל המשוררים המרכזיים של שנות החמישים, הוא מנסה ללכוד את פתח דבר  11

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר