הקדמה

עמוד:12

עם חבריהם . לפיכך , זקוק ההורה של זמננו למצפן כדי להתכוונן בסבך האישי תרבותי הזה . הצגת המצפן ההורי – היכולת לתת אימון בילדו הראוי , לתמוך בו , לקיים אתו דיאלוג ולהתנהל אתו באחריות – היא ליבת הספר שלפנינו . אין ספק שמשפחה היא המוסד הוותיק ביותר בהיסטוריה והרווי אמוציות ביותר : מעורבים בו תלות הדדית ורגשות עזים של אהבה וזעם הן במציאות והן בתיאוריה . אבני היסוד שטבע פרויד התייחסו לתיעול המיניות , התוקפנות והתחרות במשפחה , קליין חשפה את תפקיד שנאת הילד לאמו וויניקוט את תפקיד שנאת ההורה לילדו במשק הנפשי ובהתמסרות ההורית . בכל זאת , אנשים בהרכבים שונים עדיין מחפשים קרבה , נישואין והורות , במיוחד בארצנו , גם אם בתרבויות שונות כבר מתקיימים הסדרים חילופיים : ההשתייכות לארגון בו עובדים ומחוברות למדיה כמעין משפחה חלופית , והתייחסות לחפץ כאל בן זוג ואל בעל חיים כאל קרוב . לא אפרוש בספר זה את מכלול הילדות וההורות , אלא רק היבטים מרכזיים ייחודיים במתח הבין דורי בזמננו , כדי שהורים יוכלו לאפשר להיבטים שבהם אנו דנים להדהד בקרבם ולבחון איך לנווט באופן המיטבי עם ילדיהם הראויים . מדריך למושגים המזינים את הספר זהו מילון מושגים בסיסי המכונן את רוח הספר שיוכל ללוות את הקורא במהלך הקריאה בו . מדובר בתובנות שמאפשרות את בחינת ההורות , הילדות והמשפחה בהווה באופן שהוא מורכב במהותו אך פשוט בהצגתו , שיהיה נקי מז ' רגון מקצועי כלשהו , ומציע עקרון ליחסים , שהוא מעבר לאפיונים תיאוריים והמלצות התנהגותיות בעלמא . מושגי המצפן , העצמי , הסובייקט , האובייקט ודמויות ההורים המופנמות עוברים כחוט השני בספר . מדובר בחשיבותה של ליבה אישית והורית – מצפן – שאותה אני רוצה להציע להורה , כדי שיכונן לו סדר וכיוון מול לחצים מבפנים ומבחוץ . את מושג המצפן הוספתי לרשימה מושגי ליבה קיימים , כי לו זקוק , לדידי , ההורה בן זמננו . עולמנו הנפשי חברתי לכוד בין צללים מן העבר כמורשת בין דורית המופנמת בנו ומספקת לנו הסברים למציאות ולחינוך הצעירים על פי

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר