פתח דבר

עמוד:8

בהרחבה במוסדות החינוך , וגם במקומות הבודדים שבהם הדבר קרה , אין עדות ברורה לכך שהן משפיעות על ההוראה או משפרות תהליכי למידה " . העורכת מציבה את המורים כיעד המרכזי של הספר , ומסמנת שורה של כישורים הנדרשים בעידן החדש , כמו חשיבה ביקורתית , עבודת צוות , גמישות מחשבתית וכישורי שפה גבוהים . את הרקע התאורטי ( הלכה ) לנושא הפדגוגיה הדיגיטלית מספק מאמרו הצבעוני והסוחף של פרופ ' יניב . במשיכות מכחול עזות ובנימה אישית המלווה בדוגמאות הלקוחות הן מן ההתנסות האישית והן ממסקנות מחקרים , מרכיב יניב פסיפס מרתק של סוגיות יסוד המתעוררות במקום שבו טכנולוגיות הידע החדשות מציפות את הדור של התלמידים , המכונה גם דור ה - . Y יניב מצטט מספרם של תמר ועוז אלמוג , דור ה - : y כאילו אין מחר , מאפיינים אחדים של דור הלומדים החדש : " צעירים חסרי מנוח המתקשים להתרכז ולהעמיק " ; " עילגות לשונית בכתב ובעל פה " ; " אינם מסוגלים לנסח רעיון באופן קוהרנטי " ; ומנסח שורה של תחומי התנהגות שעוברים שינוי דרסטי – התערערות החשיבה הלינארית , צורך בבינה רשתית ( היכולת להפוך ידע מבוזר למסודר ) , השתחררות ממבני דעת מקובלים , מעבר ללמידה מוכוונת תלמיד , נתק מן המציאות , פגיעה בפרטיות , השטחת החשיבה וחוסר יכולת מיקוד . מסכת מקיפה זו של שינוי דפוסי ההתנהגות מחייבת התגייסות אמיתית של מערכת החינוך כדי למצוא ולהמציא פדגוגיה התואמת את הצרכים ואת היכולות של הדור החדש של התלמידים . המסגרת התאורטית המקיפה מהווה את התשתית לשאר פרקי הספר . מכאן והלאה הספר פורש שורה של דוגמאות קונקרטיות להתמודדות עם הסוגיות שפרופ ' יניב הצביע עליהן . יתר הפרקים מדגימים פדגוגיה דיגיטלית : למידה פרויקטלית ( PBL ) ואסטרטגיות הוראה ולמידה חדשות של מיכל ימיני ופרופ ' חנן יניב , שימוש בפייסבוק ללימוד מחזה של פרלה אריה וד " ר ריקי רימור , למידה חזותית תוך שימוש בווידאו לתלמידים אוטיסטים של ולרי וגנשטיין גמליאלי עם ד "ר בטי שרייבר , ולמידה מקוונת בבית ספר יסודי של עדנה טוויל עם ד " ר דלית לוי . ההמחשות האמפיריות הן בבחינת מודלים חלופיים בשירות הפדגוגיה הדיגיטלית , ודווקא הווייתן המעשית משרתת היטב את המורים המתמודדים עם מציאות חדשה . את הספר מסיים מאמרן של ד " ר קלצקו וד " ר ודמני , המציגות הלכה למעשה את תהליכי ההכשרה של סטודנטים לתואר שני בתכנית " טכנולוגיה בחינוך"

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר