פתח דבר

עמוד:7

פתח דבר דוד חן זה למעלה משלושים שנה שמערכת החינוך בעולם כולו מנסה להיערך מחדש לעידן העכשווי שזוכה לשמות שונים , למשל חברת הידע ( the knowledge , ( society הכפר הגלובלי ( , ( the global village דרך המלך של האינפורמציה ) . ( the information highway כל השינויים מרחיקי הלכת בתחומי המשק , החברה , הפוליטיקה והתרבות הם תוצאה של התעצמות התהליכים הנובעים מן המפגש בין טכנולוגיות הידע מחד גיסא לבין האדם מאידך גיסא . שינויים אלה אינם פוסחים על מערכות החינוך בשל העובדה הפשוטה , שהטכנולוגיות החדשות משנות את היחסים בין האדם לבין הידע הציבורי , והלוא זהו התהליך העיקרי שהחינוך מופקד עליו . האתגר שטכנולוגיות הידע מציבות בפני החינוך הוא רב - ממדי : תפיסת הידע עוברת ממבנה לינארי למבנה מרחבי , ממצב סטטי למצב דינמי , מייצוג סימבולי לייצוג רב - פנים , מישות סופית לישות אין - סופית . תפיסת האדם הלומד משתנה מלומד סביל ללומד פעיל , מלמידה תלוית מקום ללמידה בכל מקום , מלמידה תלוית זמן ללמידה בכל זמן , מלמידה בכיתה ללמידה ברשת . כדרכה בקודש מערכת החינוך מתמודדת עם האתגר העצום שמציב העידן החדש בגישה של ניסוי וטעייה . עם הזמן הטכנולוגיה נכנסה לכל בית ספר , אולם שאלות היסוד הרלוונטיות ליחסי לומד - ידע נשארו פתוחות : מהי התאוריה הקוריקולרית הנדרשת למבנה הידע החדש ? מהו הארגון הנכון של מערכת הלמידה בסיטואציה החדשה ? מהן שיטות ההוראה ההולמות את דור הלומדים החדש ( דור ה - (? Y ספר זה עוסק בסוגיות אלה . שילוב מיוחד ומרתק בין חוקרים למורים בוגרי התכנית " טכנולוגיה בחינוך " הוליד סדרה של מאמרים בעלי אופי מחקרי - יישומי , שנושאם העיקרי הוא פדגוגיה דיגיטלית . עד כה לא זכה נושא חשוב ומרכזי זה לתשומת לב רבה , ומכאן חשיבותו של קובץ זה – לקובעי מדיניות , למנהלי בתי ספר ובעיקר לציבור המורים . בדברי הפתיחה שכתבה עורכת הספר , ד " ר רבקה ודמני , מוצגת הדילמה שהכותבים עוסקים בה : " טכנולוגיות המידע והתקשורת עדיין לא הוטמעו

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר