חוני המעגל ואלפיים שנות השינה

עמוד:8

לנהוג כאבותינו ו ' לפתוח את השערים ' בפני אירופה כדי לתרגם את הישגיה ' המש כּ רים ' , לדבריו , לשדה היצירה היהודית : את המאמר הזה [ ' ויקחו שם ויפת את השמלה ' , על פי בראשית ט , כג ] אנחנו מגישים ליודעי חן לשפוט עליו , כי הנבואה והחקירה , הרבנות והפילוסופיא , המוסר והטעם , הרוממות והיופי , סוף דבר ' שם ויפת ' נשקו במאמר זה נשיקות שלום , נשיקה גדולה , לבלי הפרד עוד כי שניהם הכירו כי בני אב אחד הם אשר ידו חלקה להם בקו חכמה וכשרון שכם אחד על יתר משפחות העמים . בשנת 1887 עלה יעבץ לפלשתינה והצטרף כרב וכמורה למושבת הברון זיכרון יעקב , אולם חילוקי דעות עקרוניים עם פקידי המושבה הנוגעים לחינוך הציוני שביקש יעבץ להעניק לתלמידיו הביאו לפיטוריו . משם הוא העתיק את מקום מושבו לירושלים , ובה נהנה משבע שנים פוריות של יצירה ועשייה תרבותית ; עריכת מאספים שפורסמו בהם גם סיפוריו ושיריו ופעילות ענפה בוועד הלשון העברית . בתקופה זו החל יעבץ לכתוב ולפרסם גם ספרי היסטוריה לנוער וספרי לימוד לילדים , הכוללים זה לצד זה טקסטים מן המקורות וסיפורים ושירים מקוריים . בירושלים החל יעבץ לעסוק גם במחקרו ההיסטורי רחב ההיקף תולדות ישראל : מתקן על פי המקורות הראשונים , שהיה לאחד מספרי הלימוד המרכזיים להיסטוריה במוסדות החינוך של היישוב . לאחר שלא מצא יעבץ , לטענתו , מספיק שותפים לדרך הציונית דתית , הוא עזב את ירושלים ועבר לווילנה , ובה הצטרף למייסדיה של תנועת ' המזרחי ' ( ' הכת האחת הנאמנה גם ליהדות גם לישוב ' , לדבריו ) והיה לעורך ביטאון התנועה . לצד עבודתו של יעבץ כהיסטוריון , הוא פרסם בביטאון מאמרים חדשים , סיפורים ותרגומים שונים , אולם בשנת , 1905 עם פרוץ המהפכה ברוסיה , הוא נאלץ לעזוב את וילנה ולעבור לגרמניה , משם נדד עם משפחתו לאנגליה עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה . התפתחויות בדרכו של יעבץ , וככל הנראה גם הקרבה לחוגי המזרחי באותן שנים , חיזקו את זיקתו הדתית למסורת היהודית . ספריו האחרונים – מקור הברכות ועבודת הלבבות – יוחדו , בהתאם , לעיון בהקשריו ההיסטוריים והרעיוניים של סידור התפילה . 7 יעבץ , ' הבדלה ממש ' , לעיל הערה ; 6 ראו עוד : הנ " ל , ' היהדות והגלות ' , בתוך : קלאר ( עורך ) , לקט כתבים , עמ ' ; 91 - 78 זאב יעבץ , ' חיי שעה וחיי עולם ' , המזרח , שנה ראשונה , 5 ( תרס " ג ) , עמ' ; 270 - 259 הנ " ל , ' נצח ישראל ' לעיל הערה ; 6 הנ " ל , ' התורה והמדינה ' , סיני , שנה ראשונה , -13 7 , 2 ( תרצ " ח ) , עמ ' רכז - רלו . דיון נרחב יותר בסוגיות אלה והפניות נוספות ראו בתוך : זבה – אלרן , לעיל הערת הכוכבית , עמ ' . 132 - 120 8 פרטים ביבליוגרפיים ראו בתוך : אברהם שמואל הרשברג , ' תולדות רבי זאב יעבץ ז " ל ' , בתוך : זאב יעבץ , תולדות ישראל : מתקן על פי המקורות הראשונים , , 14 תל אביב ת " ש , עמ ' ; 163 - 123 יהודה לייב פישמן , ' רבי זאב יעבץ ' , אנשים של צורה , ירושלים תש " ז , עמ ' קיא - קיט ; גצל קרסל , ' יעבץ , זאב וואלף ' , לכסיקון הספרות העברית בדורות האחרונים , ב , תל אביב , 1967 עמ ' ; 89 - 85 משה אונגרפלד , ' זאב יעבץ ' , מעגלי יצירה , א , תל אביב , 1975 עמ ' , 327 - 321 ובמחקרים השונים המוזכרים בהמשך הדברים .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר