להערים על הנחש

עמוד:

תושבי יבש גלעד לא הסתפקו בכך אלא הגו מבצע הונאה פשוט , קטן , ממזרי - ועם אפס השקעה . הם הודיעו לצרים על העיר כי שליחיהם שבו בידיים ריקות וכי ' מחר נצא א ֲליכם ; ועש ׂיתם לנו ּ , כ ּכל - הט ּו ֹב ב ּעיניכם ' . הונאה זו גרמה לירידת מתח בקרב הצרים וסביר שהם אפילו חגגו את הצלחתם כל הלילה ולחלוטין לא היו מוכנים למה שהתחולל למחרת גלעד , ואך טבעי הוא לשאול מדוע - שהרי ההיגיון מחייב שנחש ימשיך את המצור עד כניעה מוחלטת של אנשי העיר . ישנה סברה הגורסת שצעדו של נחש נבע מהעובדה שידע על חוסר האחדות בקרב אנשי ישראל ומלחמות האחים שפרצו ביניהם מעת לעת , וביטחונו כי אנשי יבש גלעד לא יצליחו לארגן שום סיוע . אלא שהייתה סיבה נוספת בעטיה נחש הסכים להצעת אנשי יבש גלעד : צבאו כנראה היה לא גדול והטלת מצור על עיר דרשה השקעה רבה והתישה את אנשיו ; נחש הבין כי לא יוכל להתמיד במצור לאורך זמן . הוא יכול היה רק להרוויח מהצעת אנשי יבש גלעד לקחת פסק זמן מהמצור , ולפיכך נענה לה . אנשי יבש גלעד לא התמהמהו , שלחו משלחת לגבעת שאול ( מזוהה עם תל אל פול שבאזור פסגת זאב , בצפון ירושלים ) וסיפרו שם על המצור ועל כוונת נחש לנקר כל עין ימין של הנכנעים . תגובת השומעים מפתיעה והם פורצים בבכי , בחוסר אונים מופגן . הדבר בולט עוד יותר על רקע תגובת שאול , המגיע עם הבקר מהמרעה ולשאלתו ' מה לעם כי יבכו ' הם מספרים את הסיפור . שאול זועם ומגיב מיד : " ויקח צמד בקר וינתחהו , וישלח בכל גבול יש ראל ביד המלאכים לאמר , אשר איננו יצא אחרי שאול ואחר שמואל , כה יעשה לבקרו " . מהתנהלות העניינים עולה תחושה כי עניין הכתרת שאול למלך טרם היכה שורש בעם - הוא בכלל ממשיך לצאת למרעה עם הבקר . נראה כי היה צורך בצעד עוצמתי ומאיים כדי לגרום לאנשי ישראל לשלוח כוחות למלחמה שארגן המלך . המהלך מצליח , שאול מצליח לרכז בבזק צבא בן 330 אלף חיילים , ושולח ההיחלצות לעזרת אנשי יבש גלעד היוותה מבחן אמיתי ראשון למלך שאול , והוא עמד בו בהצלחה בשל נחישותו ומנהיגותו ; אך לא פחות מכך , יש לזקוף את תוצאות הקרב המרשימות לזכות מבצע ההונאה המודיעיני . זה הוכיח שחוכמת הפסוק ' כ ּי בתחב ּ ֻ לו ֹת ת ּעש ׂה ל ּך מלחמה , ו ּתש ׁו ּעה ב ּר ֹב יו ֹעץ ' הייתה ידועה גם לאבותינו , הרבה לפני זמננו את השליחים בחזרה ליבש גלעד עם מסר מרגיע לאנשי העיר : ' מחר תהיה לכם תשועה , בחם ( כחם ) השמש ' . המלאכים חזרו לעיר והביאו עמם את הבשורה , דבר ששימח מאוד את אנשיה . ואולם , תושבי יבש גלעד לא הסתפקו בכך אלא הגו מבצע הונאה פשוט , קטן , ממזרי - ועם אפס השקעה . הם הודיעו לצרים על העיר כי שליחיהם שבו בידיים ריקות וכי ' מחר נצא אליכם ; ועשיתם לנו , ככל - הטוב בעיניכם ' . הונאה זו גרמה לירידת מתח בקרב הצרים וסביר שהם אפילו חגגו את הצלחתם כל הלילה ולחלוטין לא היו מוכנים למה שהתחולל למחרת , וכך מספר לנו הסופר המקראי : “ ויהי ממחרת , וישם שאול את העם ש לֹ שה ראשים , ויבאו בתוך - המחנה באשמרת הבקר , ויכו את עמון עד חם היום " . כלומר , התקפה מפתיעה , משלושה כיוונים , באשמורת הבוקר , כששומרי המחנה עייפים ולא ערניים , שהניבה ניצחון מוחץ . כה מוחץ היה הניצחון עד שהסופר מספר לנו אודות חיילי נחש העמוני : " ויהי הנשארים ויפצו , ו לֹ א נשארו בם שנים יחד " . נחש העמוני לוקה בעיוורון מודיעיני מתיאור מהלך העניינים , ניתן גם להסיק כי נחש לא הפעיל כלל את המודיעין שלו , אם היה לו כזה . הוא ידע שאנשי יבש גלעד שולחים שליחים לעברו המערבי של הירדן , ויכול היה לשלוח אחריהם צוותי מעקב . כך היה נודע לו מבעוד מועד על התארגנות הישראלים , על ריכוז כוחותיהם בבזק ועל כוונתם לתקוף את אנשיו הצרים על יבש גלעד . כמו כן , היה יכול להפעיל מקורות ולנסות לקבל מידע על כוונות הישראלים . הפעלה כזו הייתה מניבה כנראה פירות , כי קשה מאוד להסתיר גיוס כללי של 330 אלף איש וריכוזם במקום אחד . ואולם , כל המהלכים האלה לא נעשו . נחש העמוני צר על יבש גלעד בטוח בעצמו , עיוור לחלוטין מבחינה מודיעינית , והדבר היה בעוכריו . הסופר המקראי אינו מספר לנו אם שאול ידע על ההונאה מבעוד מועד , או שמא אנשי יבש גלעד פעלו על דעת עצמם . לנו לא נותר אלא לנסות ולהבין את הדברים מהכתוב . להערכתי , לאור המשך הסיפור ואופן ההתקפה על מחנה העמונים , שאול היה מתואם לחלוטין ואולי אף הגה את הרעיון עם אנשי יבש גלעד . פעולתו המהירה של שאול , תוך גילוי מנהיגות מובהקת מצדו , ותוצאותיו המוחצות של הקרב , הסירו כל סימן שאלה באשר לכשירותו לשמש כמלך . הדבר אף צוין בטקס נוסף , שבו הומלך שאול בגלגל בפעם השלישית והאחרונה . מבצעי הונאה יכולים להיות מורכבים או פשוטים , אך בכל מקרה , בחישובי עלות - תועלת השאיפה היא שההשקעה תהיה מזערית והתוצאות מרשימות . לא בכדי אמר אברהם אחיטוב , שהיה ראש האגף הערבי בשב " כ בזמן הפעלתו של " יתד " , כי הוא חסך לצה " ל דם רב , וכי הפעלתו הייתה שווה לכוח של אוגדה . ההיחלצות לעזרת אנשי יבש גלעד היוותה מבחן אמיתי ראשון למלך שאול , והוא עמד בו בהצלחה בשל נחישותו ומנהיגותו ; אך לא פחות מכך , יש לזקוף את תוצאות הקרב המרשימות לזכות מבצע ההונאה המודיעיני . זה הוכיח שחוכמת הפסוק ' כי   בתחבלות   תעשה לך מלחמה , ותשועה ברב יועץ ' הייתה ידועה גם לאבותינו , הרבה לפני זמננו . הערות למאמר ראו בגיליון האינטרנטי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר