פתיחה לסדר נשים

עמוד:4

והאשה על הגירושין ' . והוא מוסיף טעם למה סודרה קידושין אחר גיטין' לפי שהתנא הלד על דרך הכתוב שהקדים גירושיו לנישואין בדברים כ ' ד-א — ב : וכתב לה ספר כריתות ונתן בידח וגו ' ויצאה מביתו והלכה והיתד . לאיש אחר . אבל בסדרן של נזיר וסוטה אין התנא הולך לפי סדר המקרא . שהרי בתורה פרשת סוטה כתובה לפני פרשת נזיר ( במדבר ה ' , יא — ו ' , כא ) . וכן היה לפני התלמוד הבבלי ( סוטה ב ' , א ) הסדר : כתובות ' נדרים' נזיר ' סוטה ' וניתן טעם לכך ו לפי ששנה כתובות , ובתוכה פרק המדיר' שנה נדרים , ואגב נדרים שנה נזיר הדומה לנדרים ' ושונה אחריה סוטה' כדברי רבי שדרש , למה נסמכה פרשת נזיר לפרשת סוטה 8 לומר לך-' שכל הרואה סוטה בקילקולה יזיר עצמו מן היין . בכתב יד קמברידג ' הסדר מסורס : נזיר , גיטין , קידושין ' סוטה . בכתבי היד של התוספתא הסדר כמו במשגה שלפניט _. ? ועי ' בתוספות סוטה ג ' א סוף ו ' ה רבי . ' ועי ' בבלי נזיר ב ' , א ' במיוחס לרש ' י בתוספות ובמאיוי שי * . ' '

מוסד ביאליק

הוצאת דביר תל-אביב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר