לתקן את הכלים השבורים: קבלה לוריאנית ב'קיץ בדרך הנביאים' לדוד שחר

עמוד:12

על פי כמה מהגישות המבקרות את עצם השימוש במונח בכלל ובהקשרו היהודי בפרט , חקר המיסטיקה לוקה בחסר מאחר שהוא מעמיד במרכז את הקשר עם ישות על טבעית כלשהי ומנסה לקבוע באמצעות השפה קווים כוללניים לקיומה של תופעה מדומיינת , אף שמדובר באוסף של מקרים היסטוריים נפרדים , אשר משתנים לפי אקלים אידאולוגי , דתי ופוליטי . למרות זאת נראה שעמדתו של שלום תספק תשתית ראויה למקרה של קיץ בדרך הנביאים . אף שחקר המיסטיקה כיום נוטה להתרחק מתפיסותיו של שלום , שחר כתב את הרומן בתקופה אחרת , שרעיונותיו של שלום שלטו בכיפה כמעט ללא עוררין . שלום השפיע מאוד על שחר מבחינת הפרשנות למיסטיקה היהודית בכלל ולקבלה בפרט , כפי שציין שחר עצמו . ולא זו בלבד אלא שבחינה מדוקדקת של מוטיבים שונים ברומן מעלה כי שחר בוחר להתייחס אליהם באופן דומה לפיענוח ששלום מציע אשר למוטיבים אלה . מדובר לא רק בתפיסותיו הכלליות של שלום אלא גם בהתייחסויותיו הפרטניות אל רעיונות שונים , כגון התיקון , הגלגול והעיבור . אם כן , הזיהוי של קבלת האר " י עם חציית גבולות הוא חלק בלתי נפרד ממבנה העומק של קיץ בדרך הנביאים , ויצירת קיץ בדרך הנביאים וההתייחסות הקיימת בו לתמות קבליות ולמשמעות הקבלה נובעות אפוא בעקיפין מתפיסותיו של שלום ושל ממשיכי דרכו את הקבלה והמיסטיקה , תפיסות שיש מחלוקות בימינו בנוגע אליהן . מטבע הדברים ובגלל מורכבות הרומן , חציית הגבולות ומטרתה אינן מוזכרות ככלל במפורש , למעט מקום אחד שהמספר כותב בו על חשש עמום ' מפני אותו עולם שנפער פתאום כתהום [ ... ] הימנעות ילדותית [ ... ] מפני הסגת גבולות הנפש האחרת [ ... ] [ ו ] אפילו 17 ביקורת זו הולכת ומתרחבת . ראו למשל : Steven T . Katz , ‘ Language , Epistemology , and ’Mysticism , in : Idem ) ed . ( , Mysticism and Philosophical Analysis , Oxford University . Press , New York 1978 , pp . 22 - 74 בהקשר היהודי ראו למשל : בועז הוס , ' המיסטיפיקציה של הקבלה והמיתוס של מיסטיקה יהודית ' , פעמים , , ( 2007 ) 110 עמ ' ; 30 - 9 הנ " ל , שאלת קיומה של מיסטיקה יהודית : הגנאלוגיה של המיסטיקה היהודית והתיאולוגיות של חקר הקבלה , מכון ון ליר והקיבוץ המאוחד , תל אביב . 2016 עם זאת המונח ' מיסטיקה ' עודנו בשימוש כמתאר משפחת תופעות משותפות . ראו למשל את עמדתו של יהונתן גארב בנושא ; מצוטט בתוך : הוס , שאלת קיומה של מיסטיקה יהודית , עמ ' . 35 18 כך עולה מריאיון שערך עמו אריאל רבין . ראו : רבין , ' בחינת המקורות ותפקידי המנגנונים הקבליים בכתיבתו של דוד שחר בספר יום הרוזנת ' , עמ ' . 37 - 36 19 כך עם נושא הכלים , הצמצום , הניצוצות , האור , המים ועוד . ראו הע ' 10 לעיל על עבודות הבוחנות קשר זה . ראו גם הע ' . 6 - 4 20 באחרית הדבר לספר זרמים ראשיים במיסטיקה היהודית חביבה פדיה סוקרת בהרחבה ובהעמקה את השפעתו של שלום , את תפיסותיו ואת הביקורת הנמתחת על דבריו . פדיה בוחנת את מקומם של תלמידיו של שלום ואת הביקורת המאוחרת יותר שהם ואחרים מותחים על כמה מהנחות היסוד שלו . ראו : חביבה פדיה , ' זרמים ראשיים במיסטיקה היהודית בפרספקטיבה של מגמות במחקרה ' , זרמים ראשיים במיסטיקה היהודית , משכל , תל אביב , 2016 עמ ' . 451 - 357

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר