לתקן את הכלים השבורים: קבלה לוריאנית ב'קיץ בדרך הנביאים' לדוד שחר

עמוד:9

מתוקף ההתמקדות בממד הקבלי ייגע הדיון אך בקצרה , אם בכלל , בסוגיות חשובות אחרות שנוגעות לפואטיקה של קיץ בדרך הנביאים : יחסים מגדריים , עמדתו הפוליטית אידאולוגית של שחר בנוגע לשאלות של מרחב , שייכות , לאומיות , אתניות , היחס בין קיץ בדרך הנביאים לחלקים אחרים של ' היכל הכלים השבורים ' , היחס בין ספר זה לסיפורים ולספרים אחרים של שחר , מקומו של הרומן במפת הספרות העברית של התקופה , ההשלכות האידאולוגיות והפוליטיות של השימוש של שחר בקבלה , ועוד . במילים אחרות , הוא יציע דיון על משמעות הטקסט לפי הרקע הקבלי שלו , ולא יתייחס כמעט ליסוד הפוליטי הנובע ממנה . החוקרים והמבקרים התייחסו רבות להשפעות של הקבלה הלוריאנית על יצירתו של שחר . כמה מהמבקרים ומהחוקרים התמקדו בתמות כאלה או אחרות המובאות בספר , ואחרים ביקשו להבין מה המשמעויות הנובעות מכך בנוגע לעמדתו וליצירתו של הסופר . יש שראו בתורת הסוד היהודית מקור סמלי לקיץ בדרך הנביאים ולרומנים אחרים בסדרה והראו כיצד העלילה צועדת בעקבות רעיון שבירת הכלים , יש שקישרו בינה לתפיסה של השגחה אלוהית מסוג כזה או אחר ולהישארות הנפש לאחר המוות , אחרים הדגישו כיצד היא מעלה על פני השטח את הפער בין המציאות היום יומית לרגעי חסד שמאירים ממד סמוי של החיים , יש שראו בה אמצעי להדגשת אפשרות של פריצת גבולות של מקום וזמן , אפשרות שקורצת לשחר ושימשה רבות ברומנים השונים בסדרה , ויש שביקשו לראות בה אמצעי ליצירת שרשרת אחיזה במרחב המקומי וניכוס שלו . למרות העיסוק הנרחב , ניכר כי בעיני רבים מהחוקרים ומהמבקרים היסוד הקבלי משמש מסגרת פרשנות מסוימת שנוגעת לנושא זה או אחר . במקרים אחרים הם רואים בו מסגרת רופפת , ולא מערך מרכזי וקריטי להבנת עמדת המספר . המיסטיקה והקבלה נותרות תחומות בדרך כלל לזיכרון העבר ולירושלים של שנות השלושים של המאה הקודמת . 5 למשל : חיים גנז , ' המסע לאור כשדים לדוד שחר ' , הארץ , ; 10 . 12 . 1971 אברהם גורן , ' ירושלים של מטה בראי הלוריאני ' , עלי שיח , , ( 1976 ) 2 עמ ' ; 39 - 34 דניאל בן נחום , ' שבירת הכלים בסיפורו של דוד שחר ' , שם , עמ ' ; 44 - 40 יוסף אורן , ' שבוי בהיכל ' , ידיעות אחרונות , . 8 . 8 . 1986 6 למשל : סילביה בן דוד , ' היכל הכלים השבורים ' , היום , . 29 . 8 . 1969 7 ראו למשל : חיה שחם , ' כפל הפנים של ההוויה ' , ידיעות אחרונות , . 8 . 1 . 1984 8 אלכס זהבי , ' ניסוי ספרותי מקורי ונועז ' , דבר , , 5 . 11 . 1976 עמ ' ; 18 - 17 שרה כ " ץ , ' על " היכל הכלים השבורים " לדוד שחר ' , מאזניים , כט , ב ( , ( 1969 עמ ' ; 147 - 145 הנ " ל , מראות בירושלים של דוד שחר , עם עובד , תל אביב , 1985 עמ ' . 67 - 57 9 ראו למשל : אורציון ברתנא , ' אין נביא בעירו ' , ידיעות אחרונות , המוסף לשבת , . 11 . 4 . 1997 10 דווקא חוקרים צעירים הראו כי למיסטיקה היהודית יש תפקיד קריטי בקריאה של קיץ בדרך הנביאים ושל רומנים אחרים של שחר . וראו למשל : אריה מי רז , ' ההשפעה של קבלת האר " י על דוד שחר בקיץ בדרך הנביאים ' , עבודת מוסמך , האוניברסיטה העברית בירושלים , ירושלים ; 1995 אריאל רבין , ' בחינת המקורות ותפקידי המנגנונים הקבליים בכתיבתו של דוד שחר בספר יום הרוזנת ' , עבודת מוסמך , האוניברסיטה העברית בירושלים , ירושלים . 2008 לצערי לא מצאתי חיבורים שמפתחים את טיעוני המחברים האלה .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר