לתקן את הכלים השבורים: קבלה לוריאנית ב'קיץ בדרך הנביאים' לדוד שחר

עמוד:8

ושל הדמויות שבים ועולים דרך המילה הכתובה : הם משתרשרים אלה באלה ומשלימים תמונת עולם עשירה ומלאה פרטים . לצד העיסוק בעולם הר ֵאלי ובזיכרונות העבר , שחר משתמש בכלי שמאיר את קיץ בדרך הנביאים ואת הסדרה ' היכל הכלים השבורים ' בגוון ייחודי . הכוונה היא לנגיעה במיסטיקה היהודית בכלל ובקבלה הלוריאנית בפרט . שֵׁ ם הסדרה כמובן מעיד על כך , וגם שם משפחתו של גבריאל יונתן לוריא , גיבור הסיפור . שחר אינו מסתפק בכך : ברומן הזה וברומנים הבאים בסדרה הוא יעשה מן המיסטיקה היהודית מרכז פואטי רב עצמה . היא תוזכר בציטוטים ישירים ובהתייחסויות עקיפות , תשפיע על הדמויות באופנים שונים ותשמש כלי לשינויים ולתפניות מרשימות בעלילה . מורכבות ' היכל הכלים השבורים ' וכמה מהרומנים המרכיבים את הסדרה , ובעיקר מורכבותו של קיץ בדרך הנביאים , הביאה לביקורות ולמחקרים הנוגעים ביסודות שונים בכתיבתו של שחר . מאמר זה מבקש להוסיף על הדיון הקיים ולהתמקד בסוגיה מצומצמת יחסית . הוא בוחן כיצד ייצוגי הקבלה הלוריאנית נוגעים לסוגיית חציית הגבולות ברומן ומתמקד בשלושה ממדים שונים שמתלכדים ומשפיעים זה על זה : הכרונוטופ , כלומר מערכת הזמן - מרחב המתוארת בקיץ בדרך הנביאים , מערך הדמויות ותיאורי השינויים הפנימיים החלים בהן ברומן וכן חציית הגבול בין חיים למוות , המקרינה על מעמד הספר , הבורא עולם באמצעות מילים . שחר נתלה שוב ושוב בעולם הסמלים המיסטי , ובזה הקבלי - לוריאני בעיקר , ועושה מהם ייצוגים ודימויים ספרותיים . הם משמשים לו מקור לתיאור עולם משוסע שיש צורך לתקנו . חציית גבולות המרחב , הזמן , גבולות הזהות והגבול בין חיים למוות מאפשרת למספר ברומן לחצות את אותה תהום המצוטטת כאן ובהמשך הדברים וליצור אפשרות של איחוי בעולם שבור . בתוך כך האור הספרותי מושלך אל הספר עצמו דרך דמות המספר המתואר כאל בורא מוקטן , והספרות נעשית כלי של גאולה ושל בריאה מחודשת , שני ממדים שהקבלה עוסקת בהם בהרחבה . במילים אחרות , פריצת הגבולות של שחר מאפשרת לו לכתוב ספרות הרואה בעצמה בוראת , ואולי אף מי שגואלת עולם . ואם הספרות יכולה למלא תפקיד כזה , הסופר מקבל עליו את תפקיד הבורא , היוצר . הוא הופך , חלקית לפחות , לאל מוקטן . בהקשר זה הקבלה הלוריאנית מתפקדת כתמה בסיסית ועקרונית ברומן הזה , משתנה מקישוט לכאורה לעולם מסרים עמוק ומכריע בעיני שחר וכתביו . 2 עם זאת , יש הבדלים של ממש בין פרוסט לשחר , ובראשם שאלת הייעוד . וראו : מיכל פלד גינזבורג ומשה רון , כלים שבורים : זיכרון , זהות ובריאה ביצירת דוד שחר , הקיבוץ המאוחד , תל אביב , 2004 עמ ' . 166 - 159 3 שחר אף כינה את הסדרה בשם ' לוריאן ' , וזו עוד עדות להשפעת קבלת האר " י על הרומנים . 4 במובן זה שחר משתמש בעולם הסמלים של הקבלה הלוריאנית כמו האר " י , שלדברי רחל אליאור , ' הופך בתודעתו את הסמל לממשות חזיונית ואת ההיצג הסימבולי לחזיון חובק עולמות ' . ראו : רחל אליאור , ' הזיקה המטאפורית בין האל לאדם ורציפותה של הממשות החזיונית בקבלת האר " י ' , מחקרי ירושלים במחשבת ישראל , י ( , ( 1992 עמ ' . 57

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר