לתקן את הכלים השבורים: קבלה לוריאנית ב'קיץ בדרך הנביאים' לדוד שחר

עמוד:7

לתקן את הכלים השבורים : קבלה לוריאנית ב ' קיץ בדרך הנביאים ' לדוד שחר דביר צור ברומן קיץ בדרך הנביאים כתב דוד שחר : ' שעת היקיצה , זה המעבר ממציאות תודעת האדם בשנתו למציאות תודעת האדם ביקיצתו , היא הקשה והכואבת מכל השעות [ ... ] באשר היא נמנית על אותם מעברי תהום של חידוש העולם , של הארה ושל לידה ושל מוות בהם מקיפים חבלי הלידה את הבורא ואת הנברא ' ( עמ ' . ( 57 - 55 משפט זה מובא בקטע שהמספר של שחר מעלה באוב את ימי ילדותו . הוא מתאר כיצד לימד אותו גבריאל יונתן לוריא , גיבור הרומן , מדרש על זעקת הכאב הכרוכה בבריאת האור והעולם . אותו מדרש נותר חתום בלב הילד , ורק לאחר שנים הוא הבין את הנאמר לו , משתפס את ' פשר הברכה האבודה של חדוות היקיצות [ ... ] יקיצה מתוך מציאות האדם בהקיץ הנמנית גם היא עם אותם מעברי תהום של חידוש העולם , של הארה ושל לידה ושל מוות ' ( שם ) . כך , במשפטים קצרים , נחשף טפח ממורכבות הספר שראה אור לראשונה בשנת 1969 בשם היכל הכלים השבורים . ברומן נוצר מבנה מפואר שמשלב בין סיפור , זיכרון , מקום , משחקי זהויות והתייחסויות עקיפות וישירות אל תורת הסוד היהודית . שפתו וגלריית הדמויות העולות בו משתלבות בתמונת מקום וזמן : ירושלים , ובעיקר רחוב הנביאים וסביבותיו , באמצע שנות השלושים של המאה ה . 20 קיץ בדרך הנביאים היה אות הפתיחה למפעל ספרותי נדיר בצביונו ובהיקפו . אחריו ראו אור עוד רומנים בסדרה ' היכל הכלים השבורים ' , ששמה כשמו המקורי של הרומן הראשון . שחר מגולל ברומנים עלילה מתמשכת ומתפתחת שנוגעת לדמויות . אלה מגיחות ונעלמות , מציצות לרגע ושבות , לעתים לאחר עמודים אחדים , ולעתים לאחר ספרים שלמים . רוב הסיפור מתחולל בירושלים , ובתוך כך מגיע למקומות אחרים , בעיקר לצרפת . כמו מרסל פרוסט , שמפעלו הספרותי בעקבות הזמן האבוד זכה להכרה בזכות העיסוק המורכב בשאלות של זיכרון ויצירה , גם שחר יוצר עולם , ובו זיכרונות וסיפורי העבר של המספר 1 הציטוטים מתוך קיץ בדרך הנביאים המובאים במאמר זה לקוחים מן המהדורה בהוצאת ספריית השעות , ירושלים . 1996 ספרות

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר