חינוך מוזאוני - היסטוריה, תאוריה, פדגוגיה

עמוד:14

והמוזאונים - מוסדות להנחלת ידע לקהל המבקרים בהם . הנחלת הידע הייתה דידקטית והייררכית . על פי תפיסה זו , האוצר הוא המומחה בעל הידע , והוא מעביר אותו לקהל אשר בא לספוג מידע ( . ( Hoopper - Greenhill , 2000 למן אמצע המאה ה - , 20 עם פריחת תאוריות חינוכיות פרוגרסיביות , נקראו המוזאונים לספק פדגוגיות שיושם בהן דגש על למידה פעילה בתהליך הבניית הידע . למידה נתפסה כחוויה אישית , המתפתחת במשך הזמן מתוך התנסות אישית . הטמעת החינוך הפרוגרסיבי במוזאונים מיוצגת כיום על ידי שתי פדגוגיות מובילות בחינוך המוזאוני : הראשונה מבוססת על גישת למידת החקר והגילוי , והיא נפוצה יותר בשימוש במוזאונים ; השנייה מבוססת על הגישה הקונסטרוקטיביסטית לחינוך , והיא מאתגרת יותר ליישום במרחב המוזאוני ) . ( Hein , 1998 למידת החקר והגילוי מעניקה ללומדים אוטונומיה בנוגע לדרך שבה הם לומדים , והופכת את הלמידה לפעילה ואקטיבית . סביבת למידה שכזו מעודדת את התלמיד לחקור מוצגים בדרכים שונות , להוביל תהליך של שינוי עמדות , ולא רק לאסוף נתונים ומידע . למידת החקר והגילוי במוזאונים קידמה את רעיון הלמידה ההתנסותית ( hands - on ) ועודדה את התלמידים להתנסות פיזית פעילה עם המוצג המוזאוני ועם הכתובית המלווה אותו ( שם ) . הפדגוגיה של החקר והגילוי גם טומנת בחובה חופש רב בתהליך הבניית הידע ומציאת משמעות אישית , אולם בסופו של הביקור התלמידים מתבקשים להגיע לתובנות ולתוצאות מוגדרות שאליהן כיוונו המחנכים במוזאונים . הפדגוגיה של החקר והגילוי במוזאון מניחה שהתלמיד אמור עד סוף הביקור להבין אמת מסוימת או לרכוש בסיס ידע מוגדר . גישה זו , כמו שמסביר קולטון ( , ( Caulton , 1998 “ מתרכזת פחות בחשיבותו של בסיס הידע שנלמד ויותר בתהליך הלמידה״ ( עמ׳ . ( 37 לעומת זאת , לפי הגישה הקונסטרוקטיביסטית התלמידים שותפים פעילים בתהליך הלמידה וחופשיים להגיע לתובנות אישיות . המחנכים במוזאונים אינם מכתיבים את תוצאות תהליך הלימוד . “ התלמיד עצמו מעניק תוקף למסקנות שהוסקו תוך כדי למידה , ואין כל אימות של מסקנות אלו בסטנדרטים חיצוניים״ ) . ( Hein & Alexander , 1998 , p . 37 הגישה הקונסטרוקטיביסטית רואה במחנך במוזאון מנחה , שתפקידו לחשוף את הלומד למקורות ידע שונים במקום לדחוף את התלמיד להגיע לידי מסקנות מסוימות . גרין ( Greene , 2005 ) סבורה שמחנכים המבקשים ליישם את הגישה הקונסטרוקטיביסטית בתחומי החינוך

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר