חינוך מוזאוני - היסטוריה, תאוריה, פדגוגיה

עמוד:13

עם העלייה בחשיבותן של מחלקות חינוך ובתכניותיהן עלה גם הצורך בהגדרת החינוך המוזאוני כמקצוע , באקדמיזציה שלו ובגיבוש של קורפוס מחקר רלוונטי . בשנת 1970 פרסמה האגודה האמריקנית למוזאונים הנחיות להסמכה ולפיתוח מקצועי בחינוך המוזאוני ( . ( Hein , 1998 בשנת 1973 נעשתה הבחנה בין תפקידים אוצרותיים לבין תפקידים חינוכיים ( . ( Cherry , 1989 מפנה חל גם באופן שבו נערכים מחקרי חינוך במוזאונים . הצורך במחקר על אודות חינוך מוזאוני התעורר בשל שאיפת המוזאונים להבין את החוויה המוזאונית ולעצב אותה . מחקרים על המבקרים הראשונים , שנערכו בתחילת המאה ה - , 20 התמקדו בעיקר בהערכת תכניות חינוך במוזאונים ובידע שרכשו תלמידי בתי ספר בזמן הביקור במוזאון . מאמצע המאה ה - , 20 בד בבד עם התפתחותם של מחקרי ההערכה המעצבת - מונח שטבע סקריבן ( Scriven , 1967 ) בתחום החינוך הכללי - החלו החוקרים לערוך מחקרים על תערוכה או על תכנית חינוך במוזאון בזמן התהוותם ולא רק הערכה מסכמת , הבוחנת את הרושם שהשאירה תערוכה על המבקרים בה . מחקרים אלו סייעו בפיתוח תכניות חינוך המתחשבות בצורכי הקהל , וסללו את הדרך למחקר מעמיק יותר על אופי הלמידה במוזאון . שיטות מחקר חדשות ודרכים שונות לאיסוף נתונים העשירו את המחקר , וכמוהן גם התייחסות לנושאים ולתפיסות עולם חדשות אשר עלו בשנות השישים והשבעים , כגון אתניות , מגדר ופמיניזם ( . ( Hein , 1998 אם לפנים עסקה קהיליית המוזאונים בשאלות מה וכיצד מבקרים לומדים במוזאון , היום עולה קריאה לגיבוש מחקר ארוך טווח , המתבסס על רקע תאורטי רחב . שאלות חדשות שמעסיקות את החוקרים ( Falk & Dierking , 1995 ) הן : כיצד מתקשרת חוויית הלמידה במוזאון עם למידה המתרחשת בסביבות למידה אחרות ? כיצד אפשר לאפשר קשרים של ממש בין מוזאונים לבין מוסדות חינוך שונים ? ובמה שונה תהליך הלמידה במוזאון מתהליכי למידה במוסדות חינוך אחרים ? פדגוגיות של למידה במוזאון פדגוגיה של חינוך מוזאוני משתקפת ברבדים שונים של חוויית הלימוד המתרחשת בין כתליו . אופיו הפדגוגי של המוזאון מתבטא בנושאי התערוכה , בעיצוב הפנים של המוזאון , בדרך הצבת המוצגים ובדרך שבה המוזאון בוחר לאפשר למבקריו ללמוד ממוצגים אלו . פדגוגיה מוזאונית ידעה שינויים רבים מסוף המאה ה - , 19 אז נולד המוזאון המודרני , ועד לתחילת המאה ה - . 20 בתקופה זו היו המוזאונים בעלי אופי אנציקלופדי , ומטרתם הייתה לחנך את הציבור . המוצגים שימשו בסיסי ידע ,

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר