חינוך מוזאוני - היסטוריה, תאוריה, פדגוגיה

עמוד:12

השינויים החברתיים שחלו בשנות השבעים הביאו לידי שינוי גם בתחומי החינוך במוזאון . רוברטס ( Roberts , 1997 ) כתב : בתי ספר ותכניות לימודים באוניברסיטה החלו להשתנות ולשלב את חוויותיהם וכתביהם של נשים , של קבוצות אתניות וגזעיות שונות ושל מעמד העובדים . בקרב המחנכים במוזאונים נערכו דיונים כדי למצוא דרך לשלב את השינוי החברתי בשיח החינוכי במוזאונים , שעד כה התמקדו בתכנים ובמוצגים מסורתיים המשרתים את מורשת הגבר הלבן האירופי . ואכן , בשנת 1992 התפרסמה עמדתה של האגודה האמריקנית למוזאונים , ולפיה משימת החינוך של המוזאון היא פלטפורמה אזרחית חשובה , המעודדת את הרב - תרבותית : קהיליית המוזאונים בארצות הברית חולקת את האחריות עם מוסדות חינוך אחרים ליצירת הזדמנויות למידה לכל אדם , לטיפוח אזרחים נאורים והומניים , אשר מעריכים את מלאכת השימור , ולהכרת העבר הלאומי [ ... ] [ היא ] מחויבת לעצב עתיד שבו נשמע קולן של חוויות ומוצגות נקודות מבט מגוונות . ) American Association of Museums , 1992 , p . 25 ) בסוף המאה ה - 20 הייתה מחויבותם של המוזאונים לחינוך ברורה ומוטמעת . אולם הדבר לא בא לידי ביטוי בהגדרה המקצועית של תחום החינוך המוזאוני ) . ( Cherry , 1989 בדוח Museums for a New Century ( מוזאונים למאה חדשה ) , שפרסמה האגודה האמריקנית למוזאונים ( , ( 1984 נכתב : “ למרות המחויבות הברורה של המוזאונים ללמידה , קיים בלבול בתודעה הציבורית בנוגע לתפקידם של מוזאונים בתור מוסדות חינוך . בה בעת , בתוך עולם המוזאונים עצמו קיים דיון על מעמדו של החינוך במבנה המוסדי המוזאוני״ ( עמ׳ . ( 57 מחקרם של אייזנר ודובס ( Eisner & Dobbs , 1984 ) העלה חששות דומים באשר לסמכות ולחופש הפעולה שניתן לאנשי החינוך במוזאונים . לפנים היה מעמדו של החינוך במוזאון נחות לעומת מלאכת האוצרות והמחקר , ואילו בפתחה של המאה ה - 21 הדגישו רוב המוזאונים את פועלם בתור מרכזי לימוד קהילתיים ( . ( centers for public learning עלייה ניכרת נצפתה במספר המוזאונים העוסקים בהעצמת חוויית הלמידה כשלעצמה , כגון מוזאונים לילדים ומרכזי מדע ( . ( Falk & Dierking , 2013 “ כשם שהשתנה תפקידו החינוכי של המוזאון לקראת סוף המאה ה - , 20 כך נהפך החינוך המוזאוני לפרופסיה ייחודית , העומדת בפני עצמה בתוך מערך התפקידים המוזאולוגיים״ , מסכמת ברוקס ( . ( Brooks , 2004 , p . 38

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר