הקדמה

עמוד:5

הקדמה יערה מוגדם ספר זה נולד מתוך התבוננות מעמיקה באתגר החינוך המוזאוני בישראל . הוא מאגד תובנות של אנשי חינוך במסגרות החינוך הפורמלי ובמוזאונים , אשר שיתופי פעולה ביניהם מניבים חוויית לימוד , שבה השלם גדול מסך חלקיו . הרעיון לבדיקת השותפויות נולד בעקבות מחקר לדוקטורט בנושא הפרופסיה של החינוך המוזאוני , שערכתי בניו יורק . מהמחקר , שכלל תצפיות וראיונות עומק עם מחנכים במוזאונים , עלה שהגורם הראשון במעלה בעיצוב חוויית הלימוד המעמיקה הוא ידע התוכן הפדגוגי של המחנך המוזאוני , ובכלל זה היכרות עם ארבעת המרכיבים הנוכחים , לדעת יוסף שוואב , בכל תהליך חינוכי : חומר הלימוד , המורה , התלמיד והמיליה . אנשי החינוך במוזאון חייבים לאסוף מידע על אודות התלמידים המגיעים לביקור ולהנכיח את עצמם במרחב הבית-ספרי בממשק הדוק למורה . אך גם על המורה מוטלת האחריות להבין לעומק את מהלכו של הביקור ואת אופיו . המחקר העדכני בתחום הזה הביא לידי הכרה ששיתוף פעולה מובנה חיוני להנעת תהליך הלמידה במוזאון . מתוך עניין בנעשה בארץ ביקשתי לבדוק כיצד מתקיים קשר זה בתרבות החינוך הישראלית . המחקר נעשה בסיועו של מר דוד קיסוס , שהיה אמון על הקשר בין משרד החינוך לבין המוזאונים . בתיווכו גובשו כמה יוזמות חינוכיות המשקפות שותפויות בין מוזאונים לבין בתי ספר וגני ילדים , ואלו מוצגות לפניכם בספר זה . העוסקים בחינוך במוזאונים בארץ נקראים לרוב מדריכים , ואילו בעולם הולכת ומתבססת ההגדרה מחנכים במוזאונים ( . ( museum educators משמם נגזר שאלה אינם אמונים רק על הובלת המבקרים ברחבי הגלריות , אלא הם גם מחנכים העוסקים בתיווך חוויית המוזאון עבור המבקרים בו . חוויה זו אוצרת בתוכה התנסות פעילה , שיח , התבוננות , מתן הקשר ומיקום במרחבים פיזיים , חברתיים ואסתטיים חדשים או מוכרים . ספר זה הוא קריאה למסד את מעמדם של העוסקים בתחומי החינוך במוזאון לא רק בשם - מחנכים במוזאונים - אלא גם בתור עיסוק המעוגן במחקר וכרוך

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר