הקדמה

עמוד:11

הקדמה המניע לכתיבת הספר היה השאיפה שלי להגיע למחנכים ולמחנכות שלא שמעו על הפדגוגיה הביקורתית - פמיניסטית . פדגוגיה זו נראתה לי תמיד כל כך נפלאה ונכונה , ורציתי לחלוק אותה עם מחנכים / ות רבים . ניסיתי לכתוב ספר שיציג בצורה מסודרת וקריאה את התאוריה ואת המעשה . אני מקווה שהספר יאפשר גם למי שמכירים את הפדגוגיה הביקורתית - פמיניסטית התבוננות מחודשת בה וחשיבה על הקשר שלה לחינוך לתרבות של שלום , שכה חסרה לנו . חוג המחנכים / ות העוסקים בפדגוגיה הביקורתית - פמיניסטית בישראל מצומצם . הפדגוגיה הביקורתית בכלל והפדגוגיה הביקורתית - פמיניסטית בפרט מצויות במקומות מעטים בארץ . קיימים מעט מקורות בנושא הכתובים עברית , ומי שרוצה ללמוד ולהעמיק נדרש / ת לשליטה בשפה האנגלית . מרצים / ות בודדים מלמדים את תורתו של פאולו פרירה ושל ממשיכיו בקורסים של מחשבת החינוך במכללות או בקורסים מקבילים באוניברסיטאות . בחוגים ללימודי מגדר באוניברסיטאות יש התייחסות מועטה לחינוך הביקורתי - פמיניסטי . רציתי למלא את המחסור הזה . נראה לי חשוב שא / נשי חינוך יכירו ולו במעט את הפדגוגיה הביקורתית - פמיניסטית , גם אם לא יאמצו ויישמו אותה בפרקטיקה שלהם . המפגש בין ההשקפה החינוכית של כל מחנך ומחנכת לבין הפדגוגיה הביקורתית - פמיניסטית עשוי להצמיח חשיבה רעננה , העמקה בדילמות ושאילת שאלות עקרוניות הנוגעות במהות החינוך , ואולי , כך אני מקווה , עשוי גם להוביל לאימוץ מרכיבים אחדים מתוך פדגוגיה זו . בתחום הפדגוגיה הביקורתית - פמיניסטית קיימים דגשים שונים , נקודות מבט רבות ומגוונות , צבעים וצורות . פאולו פרירה השיב לטוענים שהפדגוגיה הביקורתית נעדרת פרקטיקה מעשית , כי הוא אינו רוצה שיעתיקו את הפדגוגיה שלו אלא שימציאו אותה כל פעם מחדש . הידע המובא בספר מבוסס על מקורות רבים , אך הוא גם פרשנות שלי לפדגוגיה הביקורתית - פמיניסטית שבה מתקיימות במקביל פרשנויות ופרקטיקות שונות . עם השנים הידע שלי לבש צורה ופשט צורה , נבנה והתפרק , התגבש , עטה אופי משלו ודמיון לאחרים . ניסיתי להביא בספר זה את חלקו של ידע פרשני זה , גם אם לא את כולו . מבנה הספר הספר מספר את סיפורם של הפדגוגיה הביקורתית , הפדגוגיה הביקורתית-פמיניסטית , החינוך לתרבות של שלום ומפגשי יהודים ופלסטינים באמצעות הפדגוגיה הביקורתית - פמיניסטית . בפרק הראשון מסופר על מייסד האסכולה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר