הקדמה

עמוד:10

ולמורים בעלי השראה בשדה . כך התרכזו אצלנו מאמרים מגוונים , מזוויות ראייה ומתחומי עשייה שונים , המעשירים את החשיבה על מהות החינוך ואת חזונות החינוך . בקשתנו התמלאה מלוא חופניים . החוויה הכנת הספר כשלעצמה הייתה בעבורנו חוויה עמוקה . נעז לומר כי גם בעבור רבים מן הכותבים . אלה , רובם ותיקים ובעלי ידע עצום וסמכות מוכרת בתחום החינוך , וכבר הוציאו מתחת ידיהם מאמרים לרוב . בכל זאת , כשהפנימו את בקשתנו , שיתרכזו במהות החינוך , בליבת החינוך – בשאלה : “ מהו חינוך ? " – לא מעטים מהם נבוכו ואף הביעו מצוקה מסוימת . נטייתם הראשונית הייתה הסתופפות בפלח הדעת שהוא התמחותם המקצועית , בדברים שכבר פרסמו . אט - אט התרככו , התרצו וראו בזה אתגר . המבוכה שהכותבות והכותבים אותתו בתחילת התהליך היא עצמה מעידה שהעיסוק בנושא שבחרנו לספר – רובד המהות החינוכית , ההוויה החינוכית – ראוי , נכון והכרחי . התעלמות ממנו , או עקיפתו , נוטלות מן החינוך את כיוונו ואת מצפונו . אין פלא אפוא על כך שדחקנו במלומדים ובמחנכים מן המעלה הראשונה להשקיע מחשבה מעין - בראשיתית בשאלות יסוד של החינוך . בהתייחסות ראשונה התשובות עליהן נראות ידועות ופשוטות , אך עד מהרה מבין כל מי שנחשף אליהן שהן תובעניות מאוד ומחייבות בירור מעמיק , אינטלקטואלי ונפשי כאחת . מתוך הכרה בגודל האתגר , ובכוחו של דיאלוג לסייע בהתמודדות עמו , קבענו עיקרון לעבודתנו : לא הסתפקנו בפנייה אל הכותבות והכותבים בדוא "ל או בטלפון , אלא קיימנו פגישות פנים - אל - פנים עמם , ארוכות - משך . במקרים לא מעטים שבנו ונפגשנו עמם בעקבות טיוטות ששלחו אלינו . הדיאלוגים היו פוריים ובעלי ערך חינוכי בפני עצמו , וניתן היה להפיק מהם טקסטים מרתקים . היו בהן התפלספות , התנצחות , חשיפת התלבטויות , תיאורי התנסויות . נוצרה קירבה אידאית ורגשית . הועמקו ידידויות ותיקות , נוצרו קשרים אישיים חדשים . עוד לפני שהמאמרים נערכו ועשו את דרכם לדפוס , אנחנו כבר זכינו בזכות גדולה : היכרות וידידות בין הכותבות והכותבים לבינינו . העבודה המשותפת שלנו היא סיפור בפני עצמו . שנינו ילידי הארץ , שייכים לאותה השכבה החברתית - תרבותית , אבל הפרש הגילים בינינו הוא כשנות דור . הביוגרפיות שלנו , ובהן דרכי החיים והקיום , רחוקות מאוד זו מזו . לכל אחד מאתנו השקפת עולם מגובשת , שעוצבה בהתנסויות קיום שונות .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר