מבוא

עמוד:11

הילד הרך ז ‘ אן ז ‘ אק רוסו ( , ( Rousseau אחד ההוגים הראשונים שתרמו לתפיסה החדשה של הילדות , כתב בספרו אמיל או על החינוך ( É mile ou De l ’ education ) את הדברים האלה : ‘ פונה אני אלייך , אם ענוגה וצופה הכול , שידעת להתרחק מדרך הרבים ושמרת על השיח הרך מפגיעתן של דעות בני האדם . טפחי , השקי את הצמח הרך [ ' [ ... ( רוסו , תש " ה , עמ ' . ( 112 אמנם רוסו נשען על ‘ משל הזרעים והשתילים ' של אפלטון , שטען כי הגיל הרך הוא התקופה החשובה ביותר לחינוך האדם ( אפלטון , , ( 1975 אבל למעשה הוא היה הראשון שגיבש תכנית חינוך לילד הרך . הדימוי ‘ הצמח הרך ' של רוסו שימש כעבור שנים גם את פרידריך פרובל , ‘ אבי ‘ גן הילדים , שקבע את שמו של המוסד הראשון לילדים הצעירים — ‘ גן ילדים ‘ — כמקום שיגדלו בו ‘ כצמחים בגינה שיד גננים מנוסים ומבינים מטפלת בהם לפי טבעם ‘ ( . ( Wollons , 2000 , p . 35 אם כן , הפרק ‘ הילד הרך ‘ עוסק בהקמת גן הילדים , מוסד חינוך אשר שמו מבטא תפיסת עולם שמעמדו של הילד הרך בה ומקומה של הילדות המוקדמת בחברה מוגדרים בבהירות , וכן בהתגבשותו של מקצוע חדש — הגננת — הנשען על הרעיון שהילד הרך זקוק לחינוך מידיהן של נשים מקצועיות ומשכילות . הילד העברי הפרק ‘ הילד העברי ‘ עוסק בתולדות גן הילדים העברי מראשיתו עד הקמת המדינה . גן הילדים העברי הראשון , דהיינו גן ילדים שהתנהל בשפה העברית , נוסד בארץ ישראל בשנת 1899 בראשון לציון . גן הילדים כתחליף לחדר המסורתי התקבל באהדה רבה בציבור הארץ ישראלי , ועובדה זו הקלה על מערכת החינוך העברית לעצב את הגן , לא רק כמוסד המבטא את היחס החדש לילד הרך ולילדות , אלא גם כסוכן חינוך העתיד לבנות תרבות ילדים ציונית בארץ החדשה . הגן העברי היה קשור מראשיתו לגן הגרמני . תורות החינוך של פרובל והמוסד להכשרת הגננות פסטלוצי פרובל האוס שבברלין עיצבו את המסד שעליו נבנה והתפתח הגן העברי בתקופה הראשונה . לימים נוספו לכך תורותיהם של מריה מונטסורי , ג ‘ ון דיואי וזיגמונד פרויד . עם זאת , השאיפה הייתה שלא לחקות לגמרי את הנעשה בגן באירופה ובארצות הברית , אלא לנסות לשלב בגן העברי תכנים

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר