מבוא

עמוד:יג

כאמור לעיל , יונה פרנקל טען , שדברי הגאונים על האגדה , אינם משקפים את כוונת חז " ל , ואינם אלא אפולוגטיקה מאולצת ( כלפי המינים לסוגם ) ולא דעתם העיקרית . אולם כבר הפנינו לדברי " ראשונים " ( כגון רמב " ן , בכור שור , ר ' מיוחס , ראב " ע [ בהקדמתו לפירוש התורה ] , ר ' יוסף אבן כספי ובעלי הגישות השכלתניות , כגון רמב " ם , ובנו רבי אברהם , ואין צריך לומר כמה מ " האחרונים " ) , שראו בדברי הפשט , בדרך כלל , כוונה רעיונית נוספת ( סוד [ ראב " ע ] או פירוש אליגורי ) , ולא פירוש מילולי . מחקר זה נכתב באוניברסיטת בר אילן בקתדרה ע " ש הרב ד " ר אשר וייזל , ביוזמתו ובהדרכתו הברוכה של פרופ ' יוסף פליישמן – מנהל הקתדרה לשעבר . ברצוננו להודות לו על כל ההדרכה , הסיוע והעידוד שהוביל לכתיבת חיבור זה . ברצוננו להודות גם לפרופ ' ישעיהו מאורי שקרא את כל החיבור מתחילתו ועד סופו , הקדיש שעות אין ספור לשיפור ולשכלול החיבור והעיר הערות חשובות ומועילות . אסירי תודה אנו גם למכללת שאנן ולעומד בראשה , פרופ ' יחיאל פריש , על ההחלטה להוציא מחקרים אלו בהוצאת המכללה ולשמש אכסניה מכובדת לחיבור זה . אנו תפילה שהחיבור יועיל ללומדי התורה ושנזכה בעתיד להוציא לאור המשך לסדרה זו המתארת את משפחותיהם של יצחק ויעקב . יוחנן קאפח יחיאל צייטקין

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור

קאפח, יוחנן

צייטקין, יחיאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר