מבוא

עמוד:13

שהורחב השימוש בו במדעי הביולוגיה ליישום במדעי החברה . המודל האקולוגי מציין התאמה הדדית ומעגלית בין אדם לסביבה . האדם משנה את הסביבה ובה בעת משתנה ומתאים את עצמו לשינויים שחלים בה . תהליך זה יוצר ציפיות חדשות שבעטיין האדם שב ומשנה את סביבתו , וחוזר חלילה . בעוד שהמודל הרפואי מאופיין בניתוח מצבו של הפרט לפי רכיבים בני מדידה , המודל ההומניסטי מציין גישה הוליסטית שרואה את הפרט כיחידה דינמית שהיא מעל ומעבר לסך כל רכיביה . כיום , אם כן , אנו עומדים בפני תחילתו של עידן שלישי , שיש בו התרחקות מהמודל הרפואי והרחבת הפרדיגמה ההומניסטית כך שתכלול לא רק אנשים עם מוגבלויות מסורתיות של חושים או הפרעות נפשיות או קוגניטיביות , אלא גם אוכלוסיות עם מוגבלויות אחרות כגון מחלות כרוניות , קבוצות שוליים אתניות או אוכלוסיות שחיות ברמה סוציו - אקונומית ירודה . התפיסה החברתית - פוליטית - דמוקרטית מדגישה את ההטרוגניות שבחברה האנושית כערך ולא כמעמסה או סטייה שיש להיפטר ממנה . חברה מודרנית דמוקרטית נתפסת כיום כמורכבת מפסיפס אנושי של בני אדם ששונים זה מזה בתרבותם ובשפתם , אך לכולם מכנה משותף – היותם אזרחים . ככאלה הם מקבלים על עצמם חוקי משחק חברתי ופוליטי מסוים . בתוך מסגרת זו , כל אחד הוא פרט שלם וייחודי , " יחיד " ו " מיוחד " . מבחינת מערכת החינוך , נקיטת עמדה זו פירושה שיש להיענות לקריאה לבטל את השימוש במונחים " חינוך מיוחד " או " צרכים מיוחדים " וכן לבטל את המונחים " שילוב " ו " הכלה " , שכן הטענה היא כי החינוך צריך להתייחס לחברה הטרוגנית שבה הסביבה החינוכית והלימודית נותנת מענה לכל ילד באשר הוא ( Booth & . ( Ainscow , 2002 נשאלת אפוא השאלה : האם אבד כלח על המושגים " שילוב " ו " הכלה " ואין יותר מקום ל " חינוך מיוחד " ? תשובתנו היא כי דווקא על רקע המצע הפילוסופי ההומניסטי יש בהחלט מקום לחינוך המיוחד , לדרכים מיוחדות של טיפול ותמיכה , לשיפור מתמיד של מערכות אבחונים ולחוקים של העדפה מתקנת כדי לתת את התמיכה הנחוצה לאדם שיש לו מוגבלות . יש לכבד פרט שמתמודד " עם" ו " על אף " הנכות כדי לממש את יכולותיו ונטיותיו ; יש לכבד את המאמצים שהוא משקיע בחייו בקהילה כדי להתגבר על הקשיים שהנכות מערימה על התנהלותו , ויש לכבד את עמידתו נגד מכשולים חברתיים שמבטאים עמדות של דחייה . ניתן לסכם ולומר כי לכל אחד מהמושגים – " שילוב " , " הכלה " ו " הטרוגניות " – יש תרומה משלו . מושג השילוב מציין את ההיבטים של חוק ומשפט ומצביע על כך

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר