מבוא

עמוד:12

זכאים לעבודה , לניצול שעות פנאי ככל האזרחים ולחופש תנועה והשתתפות פעילה מבחינה אזרחית ככל אדם . עלתה גם הדרישה להנגשת הסביבה – בעיקר הסביבה הארכיטקטונית – ולהתאמתה לאנשים עם לקויות כגון מוגבלות ראייה , שמיעה או תנועה . מלבד הנגשת מבנים עלתה הדרישה החינוכית להנגשת חומרי למידה ולשימוש מרבי בטכנולוגיה האלקטרונית להנגשת הסביבה הלימודית . המונח שנמצא מתאים לתיאור זכויות אזרחיות אלו היה " שילוב " , דהיינו , הזכות להיות " כמו כולם " ולתפקד בסביבה מונגשת . המודל ששלט באותה תקופה היה המודל הרפואי , שהביא עמו תקווה לחיים רגילים בזכות טיפול , חינוך ואימון מתאימים לאנשים עם מוגבלות כדי שיוכלו לתפקד באופן עצמאי כמו אנשים ללא מוגבלות . השילוב אכן הביא עמו את ביטולם של המוסדות הגדולים ושינה את מערך השירותים לאנשים עם מוגבלות ומשפחותיהם . הוא הביא למעבר מבידודם הרחק מהחברה לגדילה וחיים בקהילה , בבית המשפחה כילדים ובדירות מוגנות כבוגרים שמועסקים במפעלים מיוחדים . בשנות התשעים של המאה ה - 20 חל שוב מהפך . ילדים ובוגרים עם מוגבלות ומשפחותיהם נוכחו שהשילוב הטכני והנגישות המבנית לא הביאו עמם תחושת שייכות , יחסים בין - אישיים משמעותיים ומעורבות חברתית המבוססת על קבלה של הפרט קודם כול כאדם ורק אחר כך כאדם עם מוגבלות . עקב כך החלה להתגבש בשנות התשעים של המאה ה - 20 תפיסה הומניסטית , והגדרת הלקויות שונתה מהגדרה רפואית בלבד להגדרה חברתית . הושם דגש על השפעתה של התרבות בהגדרה של מוגבלות כסטייה חברתית , או לחלופין , מקומה של התרבות בקבלת ה " שונה " כאחד האדם . שינוי זה הביא לפרדיגמה חדשה של מוגבלות וחל מפנה בהגדרת השילוב מראייתו הטכנית כחיים " ליד " הקהילה לראייה דינמית שלו בתור חיים כחלק אינטגרלי מהמארג החברתי שהפרט חי וגדל בו . המונח שונה מ " שילוב " ל " הכלה " ( . ( inclusion אני אישית מעדיפה להשתמש במונח " השתלבות " , מכיוון שהוא מציין באופן ברור יותר שאין מדובר בתבחינים מדידים , אלא בתהליכים של אינטראקציה בין הפרט לסביבתו . גם המונח " נגישות " עבר עיבוד מחדש . התקבל המושג של עיצוב אוניברסלי שציין כי הנגשת הסביבה היא דינמית ומתייחסת לא רק לאנשים עם מוגבלות , אלא לאוכלוסיות מגוונות כגון קשישים או אימהות עם תינוקות ( רייטר , . ( 2007 יש להנגיש את הסביבה כך שתהיה פתוחה לשינוי ויהיה ניתן להתאימה להתפתחות הטכנולוגית ולצרכים המשתנים של המשתמשים . תרומה נוספת להבנת ההשתלבות של ילדים ובוגרים עם מוגבלות אנו מוצאים במודל האקולוגי

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר