מבוא

עמוד:7

מבוא שונית רייטר עוד דבר שהפריע לי [ הייזל , נערה בת , 16 חולת סרטן ] לגבי קייטלין [ חברה " רגילה " ] היה שכבר לא יכולתי לדבר אתה באופן טבעי . כל הניסיונות האלה להעמיד פנים שהכול נורמלי היו סתם מדכאים , כי הרי כל כך ברור ושקוף שכל מי שאי - פעם ידבר אתי , מעכשיו ועד סוף החיים שלי , ירגיש לידי נבוך ומודע לכל מילה שיוצאת לו מהפה , אולי חוץ מילדים קטנים כמו ג ' אקי , שפשוט לא יודעים מהחיים שלהם . מתוך : גרין , ג ' ( . ( 2012 אשמת הכוכבים . תל אביב : הכורסא , עמ ' 48 תקשורת היא מילת המפתח כאשר אנו שואפים להשיג הכלה משמעותית של ילדים , מתבגרים ובוגרים עם מוגבלות . אחת הדרכים שמאפשרות ללמוד על מחסומים בתקשורת וכן על דרכים ועל אמצעים לעידוד תקשורת היא עריכת מחקרים מבוקרים . על ידי ניתוח תכנים , הן באמצעים סטטיסטיים הן באמצעות ניתוח תוכן איכותני , ניתן להגיע לתובנות לגבי עולמם הפנימי של אנשים עם מוגבלות ולגבי תחושותיהם ומחשבותיהם של אלה שבאים עמם במגע , בין שבאופן חברי ספונטני , בין שבמסגרת המשפחה ואם כאנשי מקצוע . בספר הנוכחי מוצגים מחקרים ופרויקטים בנושאים רבים ומגוונים , כשחוט השני המחבר בין כולם הוא מושג ההכלה – ההשתלבות של אנשים עם מוגבלות בחברה ( אבישר , לייזר ורייטר , ; 2011 אבישר ורייטר , ; 2013 רייטר , לייזר ואבישר , . ( 2007 בשיח הציבורי והמקצועי נעשה שימוש בשני מושגים לציון השתלבותם של ילדים ובוגרים עם מוגבלות בקהילה : המושג " שילוב " והמושג " הכלה " . על אף השימוש הנפוץ בשני מונחים אלה , לא תמיד ברור ההבדל ביניהם ולא תמיד ברורה התמונה המסתתרת מאחורי כל מונח . נשאלת השאלה , מהי משמעותם ? האם הם מתייחסים לאותה תופעה , או שכל אחד מהם מצביע על תופעה שונה ? כך למשל , לגבי המושג " שילוב " ניתן לשאול האם מדובר בחיים במקביל , זה לצד זה , של אדם עם מוגבלות לצד אדם ללא מוגבלות ? היכן עובר הקו המפריד בין ה " ישיבה לצד " לבין ה " ישיבה עם " ? האם הישיבה " לצד " מובילה באופן ספונטני

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר