א.1 ברכת כהנים: תכנים, מבנה ומשמעויות

עמוד:14

נוצרת פירמידה של הפסוקים , שנשוב אליה בהמשך : מספר המילים המודרג הזה אינו המדרוג היחידי בפסוקי הברכה , שכן מספר האותיות מתרחב גם הוא מפסוק לפסוק : , 20 , 15 ו - , 25 בהתאמה . מספרים אלה מעבירים מסר לגבי מסגרת הברכה . המספר שלוש חוזר על עצמו מספר פעמים בברכה : שלושה פסוקים בברכה , שלוש מילים בפסוק הראשון , וחשוב מכל – שלוש פעמים מוזכר שם ה ' בפסוקי הברכה . המספר חמש מתייחס לא רק למספר המילים שבפסוק השני , אלא גם למספר המילים בכל פסוק , שהוא בכפולות של חמש , ולעלייה במספר האותיות מפסוק לפסוק , שגם היא חמש במספר . הרושם , שמותירה החזרתיות של השלוש והחמש , היא של הדגשה וקביעות . לעומת זאת , המספר שבע , מופיע רק פעם אחת : במספר המילים בפסוק האחרון , כלומר בשיאה של הברכה . המספר שבע הוא מספר טיפולוגי ( נוסחאי ) במקרא , המסמל שלמות – כמו שבעת ימי הבריאה ; שבעת ימי השבוע , שבשיאם – השבת ; שבעת ימי החגים : פסח וסוכות ; שבע שנות מחזור השמיטה . הממד המספרי המדורג והחזרתי שבברכת - כוהנים מציג אפוא את המסר , הבא מסביב לתוכנה של הברכה : מהאל האחד ( כנאמר " ה ' אלקינו ה ' אחד " ) 1 ) ) באופן מודגש וקבוע ( – ( 5 , 3 אל השלמות ( . ( 7 המבנה התחבירי של שלושת פסוקי הברכה דומה : כל פסוק מתחיל בפועל בלשון נוכח יחיד בזמן עתיד ; לאחריו – שם ה ' ( " ושמו את שמי " ) , ולבסוף – שוב פועל בלשון נוכח יחיד בזמן עתיד . הברכה היא אפוא בעלת קצב אחיד , אך מתארך מפסוק לפסוק . הברכה בהיפוך סדר מופיעה בקצרה בתהילים : " אלוקים יחננו ויברכנו , יאר פניו אתנו סלה " . ניתן לזהות בברכה – ליבה כמוצג להלן : הליבה נראית , כאשר מציבים את הפסוקים זה מתחת לזה . כך נוצרת פירמידה , הנובעת מהדירוג השיטתי של מספרי המילים פסוקים : הליבה של הברכה היא אפוא המילים : " ה ' פניו אליך " , המופיעות שלוש פעמים : פעמיים – במאוזן , ופעם אחת – במאונך , וזהו שימוש נוסף במספר שלוש בברכה . המילה " פניו " מופיעה ממש באמצע הברכה . הביטוי " ה ' פניו אליך " הוא הלב של הברכה מבחינת תכניה – ככתוב גם בתהילים : " לך אמר לבי : בקשו פני ! את פניך ה ' אבקש " . פניו של ה ' לעמו הם המצב הנכסף , והוא מנוגד לאפשרות של " ואנכי הסתר אסתיר פני " . " הסתר פנים " הפך אפוא לביטוי , המציין עת צרה ליעקב ; למשל , תקופות של פרעות . גישות פרשניות ניתן לחלק את הפרשנויות השונות לברכת - כוהנים שנסקור – להלן לארבע גישות . הגישה הראשונה היא פרשנות ערכית . בגישה זו רואים הפרשנים את שלושת פסוקי הברכה כשלוש דרגות . 32 ראו גב " ע צרפתי , ' מספר ' , אנציקלופדיה מקראית , ה , עמ ' ; 170 - 85 ר ' גינזברג , ' מספרים ייחודיים במקרא ' , עבודת מוסמך , אוניברסיטת בן - גוריון בנגב , תשס " ה . . 33 דב ' ו . 4 . 34 תה ' סז . 2 . 35 תה ' כז . 8 . 36 דב ' לא . 18

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר