א.1 ברכת כהנים: תכנים, מבנה ומשמעויות

עמוד:13

הסוג השלישי של ברכות הוא איחולים ובקשות של אדם לזולתו לשם קבלתה של ברכת - ה ' . בקשות אלה עשויות להיות בקשות של מנהיג על אומתו – כמו בקשתו / הבטחתו של משה לבני - ישראל : " ובאו עליך כל הברכות האלה והשיגך " , ויכול להיות , שמדובר בבקשה של אדם ספציפי לברכה של ה ' על אדם ספציפי – כמו ברכת יצחק ליעקב : " וישטם עשו את יעקב על הברכה , אשר ברכו אביו " . הפתיח והסיומת הפתיח לברכת - כוהנים הוא בן שני פסוקים , והסיומת של הברכה היא בת פסוק אחד . פתיח וסיומת אלה של פרשת ברכת - כוהנים מציגים סתירה , לכאורה , מניה וביה : הפתיח מציין , כי מוטל על הכוהנים לברך " כה תברכו את בני - ישראל " , ואילו הסיומת מציינת , כי תפקידם של הכוהנים לשים את שם ה ' על בני - ישראל , אבל הברכה עצמה – משמים היא : " ושמו את שמי על בני - ישראל , ואני אברכם " . התלמוד , ובעקבותיו הרמב " ם – דנו בעניין וציינו , כי הכוהנים שליחים הם : ואל תתמה ותאמר : ומה תועיל ברכת הדיוט זה , שאין קיבול הברכה תלוי בכוהנים , אלא בהקב " ה , שנאמר : ושמו את שמי על בני - ישראל , ואני אברכם . הכוהנים עושים מצוותן שנצטוו בה , והקב " ה ברחמיו מברך את ישראל כחפצו . הביטוי " כה " הביא את המדרש לתלות את הזכייה של בני - ישראל בברכת - כוהנים באבות האומה : " מאיכן ( = מהיכן ) זכו ישראל לברכת - כוהנים ? ר ' יהודה אומר : מאברהם , דכתיב בפרשת לך לך : ' כה יהיה זרעך ' , וכתיב : ' כה תברכו את בני - ישראל ' . ר ' נחמיה אומר : מיצחק , שנאמר : ' ואני והנער נלכה עד כה , ונשתחוה ונשובה וגו ' ' , לפיכך אמר המקום : ' כה תברכו את בני - ישראל ' , ורבנן אמרי : מיעקב , שנאמר : ' כה תאמר לבית יעקב ' . הרמב " ם , לעומת זאת , אימץ את המדרש בספרי במדבר , שהשתמש במילה " כה " לציון עיקרי ההלכות של ברכת - כוהנים – כנובעים ישירות ממשה רבנו : כך למדו מפי השמועה , ממשה רבנו ע " ה : כה - תברכו בעמידה ; כה - תברכו בנשיאת - כפים ; כה – תברכו בלשון - הקדש ; כה – תברכו פנים כנגד פנים ; כה – תברכו בקול רם ; כה – תברכו בשם המפורש . המבנה הצורני ומשמעויותיו נתבונן עתה במבנה הצורני של שלושת פסוקי הברכה , שכן מבנה זה מציג מספר דגמים בעלי משמעויות להבנתה של הברכה . נדון במספרי המילים והאותיות , בסידור המילים , או בקצב , האופייני לפסוקי הברכה , ולבסוף נזהה את הליבה של הברכה ומשמעויותיה . מספר המילים בשלושת פסוקי הברכה מתרחב : , 5 , 3 ו - 7 מילים מן הפסוק הראשון ועד השלישי . לפיכך . 24 דב ' כח . 2 . 25 בר ' כז . 41 . 26 במד ' ו . 23 . 27 במ ' ו . 27 . 28 ספר אהבה , הלכות נשיאת - כפים , ט " ו ז – על - פי בבלי , סוטה לח ע " א . . 29 מדרש בראשית רבא מג , ח ( מהדורת תיאודור - אלבק , א , ירושלים תשכ " ה , עמ ' . ( 423 - 422 . 30 מ " י כהנא , ספרי במדבר : מהדורה מבוארת , ירושלים תשע " א , במ ' ו . 23 . 31 ספר אהבה ( לעיל הערה , ( 28 י " ד יא .

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר