דב שוורץ בין חוקר ליוצר ולמחולל תרבות אבי שגיא, הזהות הציונית הדתית והתכנית ללימודי פרשנות ותרבות

עמוד:12

דברים אלה מבטאים מעגל זהות יסודי של שגיא . חינוכו היה בשנות החמישים והשישים של המאה שעברה במוסדות ציוניים דתיים , החל מבית הספר הממלכתי הדתי וכלה בישיבת ״נתיב מאיר״ שבירושלים . חלק משירותו הצבאי בנח״ל היה כקומונר ב״בני עקיבא״ . שגיא גדל בבת ים , והאקלים התרבותי והחברתי שבו גדל היה משותף לציונים דתיים רבים שגדלו בסביבה חילונית , גם אם היו ריכוזים מסוימים של דתיים בסביבה זו . זהות דתית מתעצבת לא פעם במרחב גאוגרפי , ובמיוחד כשיש למרחב זה משמעות . למשל בירושלים ובבני ברק נתהוו קהילות דתיות גדולות , שהמקום היה מרכיב בשייכותן ובזהות שלהן . לעומת זאת הבורגנות הציונית הדתית המפוזרת באזורים שאינם דתיים , ובחלקם נחשבים ״פריפריאליים״ , הייתה חסרה תחושת השתייכות כזאת . כותב שורות אלה , שגדל בחיפה , מכיר היטב את תחושת היעדר ההשתייכות ואת תוצאותיה . אפשר למנות תגובות אחדות של צעירים ציונים דתיים אלה . למשל יש שביקשו את הזהות במפעל ההתנחלויות החל משנות השבעים ; יש שהמשיכו את המצב המקורי בכך שהשתקעו במרכזים האורבניים בעלי הרוב החילוני ; ויש שעולמם עוצב מתוך פתיחות כזאת שנרתעה מהשתייכות קהילתית עמוקה , אך גם לא שבה למצב הראשוני של הסביבה החילונית המלאה . אבי שגיא נמנה עם האחרונים . הוא קבע את מושבו בקהילה ציונית דתית בקריית הרצוג בבני ברק ולאחר מכן בפתח תקוה . שורשיו של שגיא בבת ים , התחנכותו בשכונת בית וגן בירושלים והחינוך הלא פורמלי של ״בני עקיבא״ יצרו ציוני דתי בעל חירות , אוטונומיות וגבולות גמישים מחד גיסא , ואחריות חברתית עמוקה מאידך גיסא . על כן טען שגיא כי ״בני עקיבא״ של אותה התקופה , לאמור עד אמצע שנות השבעים , אפשרה את הפתיחות הזאת . נתהוותה כאן זהות בעלת ״אישיות״ ושיוך ממסדי , שהשתמרה גם כאשר השתנו מקומות המגורים . בישראל , רמת אפעל תשנ״ה ; H . Tirosh - Samuelson & A . W . Hughes ) eds . ( , Avi Sagi : Existentialism , Pluralism , and Identity ) Library of Contemporary Jewish Philosophers , 10 ( , Leiden & Boston 2015 2 שגיא התגורר בצעירותו במובלעת חרדית זעירה , קריית באבוב , בתוך העיר בת ים . הוא למד בבית הספר היסודי הממ״ד תחכמוני . מצד אחד בשל זהותו הציונית הדתית לא היה חלק מהקריה החרדית . דוגמה לכך היא מאבקו על הנפת דגל המדינה ביום העצמאות . מצד שני הודות לסביבה החילונית הוא נחשף לחברה פלורליסטית שונה . נדמה לי שהאינדיווידואליזם המאפיין את מחקרו ואת זהותו של שגיא חב לא מעט לרקע ביוגרפי זה . 3 ראו למשל S . Brandes , “ Religion , Ethnic Identity , and the Sense of Belonging " , in H . E . Goldberg , S . M . Cohen & E . Kopelowitz ) eds . ( , Dynamic Belonging : Contemporary Jewish Collective Identities , New York & Oxford 2012 , p . 34 › ראו למשל A . Montefiore , A Philosophical Retrospective : Facts , Values , and Jewish Identity , New York 2010 , pp . 11 - 12

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר