פתיחה

עמוד:12

המשקפים אותן . הספר נשען על מחקר היסטורי ועל חומרים ארכיוניים , וגם על הרומנים שחיברה גולדברג על רקע שהותה בברלין ובבון . ב 2016 פורסם ספרה של נטשה גורדינסקי , בשלושה נופים – יצירתה המוקדמת של לאה גולדברג . הספר עוסק ביצירתה של לאה גולדברג בין השנים , 1945 – 1935 כלומר , בעשור הראשון שלה בארץ ישראל . המחברת דנה ביצירת גולדברג לא במסגרת הספרות הלאומית ( העברית ) , כי אם בדיון השוואתי הקורא את יצירתה בתוך המרחב האירופי , ובמיוחד בהשוואה לספרות הרוסית ולספרות הגרמנית . ביסוד הספר מציבה המחברת את ההנחה " כי יצירתה המוקדמת של גולדברג נסבה סביב שאלות של זיכרון תרבותי ותרגום תרבותי " . הספר בוחן את הערוצים הספרותיים השונים שבהם עסקה גולדברג בשנים , 1945 – 1935 והוא מתייחס לארבע סוגות עיקריות שבהן התמקדה : הרומן , השירה , הרשימה והמסה . למרות הניסיון מצד הביקורת המוקדמת לתייג את לאה גולדברג בעיקר כמשוררת האהבה הנכזבת , הרי שהמתבונן מקרוב ביצירתה יגלה גוני גוונים של התייחסות אל העולם , אל עצמה ואל זולתה , ולא בהכרח רק מנקודת המוצא האמורה . קשת הנושאים שלה , כפי שמתברר למעיין המדקדק , כוללת מגוון רחב יותר מזה שניסתה הביקורת לקבע , מגוון שקוראיה ומבקריה המוקדמים נטו להתעלם ממנו לעתים מזומנות . לאה גולדברג אמנם חזרה ועסקה בנושאים מסוימים ביצירותיה לאורך כל שנות כתיבתה , ובשל כך ״הואשמה״ על ידי חלק מן הביקורת במונוטוניות . אך ראוי לציין כי כאשר שבה וכתבה על אותם נושאים בתקופות שונות בחייה , עשתה זאת אחרת , כשהיא טעונת ניסיון חיים , שעם הצטברותו במהלך השנים ממילא שינה גם את עמדותיה ואת התייחסותה וליטש את כתיבתה על אותם נושאים ״מונוטוניים״ כביכול . עובדות אלה , טריוויאליות ככל שהן נשמעות , מזקיקות את חוקרי יצירתה ל״כיול מחדש״ של דרכי הבדיקה והמחקר , ואולי מצריכות בעיקר ריענון של זוויות ההתבוננות ביצירתה . ספר זה , שהוא פרי התבוננות שהויה ביצירתה של לאה גולדברג , מנסה אפוא להאיר את יצירתה מנקודות מוצא ותצפית מגוונות . הוא נשען בעיקרו על חתכים ביצירתה בנושאים שהמחקר והביקורת לא התעכבו עליהם כלל או כאלה שלא הרבו לדון בהם . מדובר באיתור וליקוט של חומרים מתוך כלל יצירתה למבוגרים , תוך מעקב קשוב אחר נושאים החוזרים ועולים בשלבי יצירה מוקדמים ומאוחרים שלה , ומרחיבים את תמונת עולמה השירי , מעבר למה שהוכר ונדון במחקר ובביקורת . הספר כולל עשרה פרקים . הפרק הפותח והפרק המסיים ( הנספח ) , מעמדם שונה מזה של הפרקים האחרים : הפרק הפותח סוקר את הביקורת המוקדמת שקידמה את פניה של יצירת גולדברג , ואף קיבעה מוסכמות מסוימות בנוגע אליה . בחינת התקבלותה מתמקדת בפרק זה לא רק בנושאיהן ובתוכניהן של רשימות הביקורת שנכתבו על יצירתה , אלא גם בעמדות המגדריות המובלעות של מבקריה , המתבטאות בלשון הביקורת ובבחירת דרכי הביטוי .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר