מבוא

עמוד:14

ביצירת הרגשה שאנחנו צריכים את מה שמיוצר , לא פחות מאשר אנחנו צריכים למלא את הצרכים שאכן יש לנו . אף אחד לא רוצה לשכב במיטה בלילה ולדאוג לגבי חשבון הבנק שלו . אבל זה מצבם של רוב האנשים . מקור אחד לחרדה שיש לנו לגבי ההוצאות הוא הונאות : כצרכנים אנחנו חשופים במיוחד למצב שבו אנחנו משלמים יותר מדי כשאנחנו צריכים לחרוג מהקניות הרגילות ולרכוש משהו יקר או נדיר . בכ 30 - אחוזים ממכירות הבתים לקונים חדשים , עלויות העסקה עצמה ( של הקונה והמוכר יחד ) הן יותר מחצי מן המקדמה שמשלם הקונה , וזהו נתון מדהים . מוכרי מכוניות , כפי שעוד נראה , פיתחו שיטות מורכבות משלהם כדי למכור לנו יותר ממה שאנחנו רוצים באמת ; וגם לגרום לנו לשלם יותר מדי . אף אחד לא רוצה שיעבדו עליו . אבל זה קורה , אפילו ברכישות שאנחנו מקדישים להן את תשומת הלב הרבה והשקולה ביותר . חוסר יציבות פיננסית ומקרו - כלכלית . פישינג בשווקים פיננסיים הוא הגורם המוביל למשברים הכלכליים שמביאים למיתונים העמוקים ביותר . בכל הנוגע למשברים פיננסיים , הביטוי המפורסם " הפעם המצב שונה " הוא גם נכון וגם לא נכון . בפריחה שלפני ההתרסקות , פישרים משכנעים קונים ש " הפעם המצב שונה " . זה נכון , לדוגמה , במקרים הללו : גפרורים שוודיים בשנות העשרים של המאה העשרים ( איבר גרוגר מחברת קרוגר וטול ); חברות הדוט . קום בשנות התשעים ; משכנתאות הסאב - פריים בשנות האלפיים ( אנג ' לו מוזילו מקאונטריווייד ) . כן , בכל פעם המצב שונה : הסיפורים שונים ; היזמים שונים ; מה שהם מציעים שונה . אבל בכל פעם הוא גם אותו הדבר : יש פישרים , יש פראיירים . וכאשר מתגלה המלאי המצטבר של הפישינג שעוד לא נחשף ( זה שאותו מכנה הכלכלן ג ' ון קנת גלבריית " העודף " ) , מחירי הנכסים מתרסקים . מנהלי ההשקעות שקנו את החבילות עם המשכנתאות הגרועות בדרך למפולת של 2008 הרי לא רצו אותן , לא יכול להיות . וכאשר התרמית נחשפה , בכאב גדול , התרחשו תופעות לוואי איומות : הביטחון בכלכלה אבד ; מחירי מניות צנחו לחצי ; עובדים איבדו את מקומות עבודתם והמובטלים לא הצליחו למצוא עבודה . האבטלה לטווח ארוך הגיעה לרמות שלא נראו מאז השפל הכלכלי הגדול . בריאות לקויה . אפילו בכל הנוגע לבריאות , שהיא ככל הנראה הצורך החזק ביותר אצל אלה מאיתנו שכבר אוכלים טוב , לבושים טוב ויש להם קורת גג

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר