מבוא

עמוד:11

הקורא נטול הידע המדעי . אולם כומטינו סובר שמוה״נ אינו ספר המיועד אך ורק למשכיל . ספר זה בא לעקור את הדעה שלפיה לתורה אין מגמה פילוסופית . דעה זו מושרשת דווקא אצל ההמון , כלומר בקרב האנשים המבינים את הכתובים כפי שהם נראים להם ממבט ראשון : ולהיות שהמובן ממלת ׳תורה׳ , בתחלת המחשבה , הוא נתינת השלמות הראשון , באר הבלתי מובן לבד , ואמר : ׳משיבת נפש׳ [ שם ] [ ... ] ובעבור שיש אנשים יעמדו על המובן בתחלת המחשבה , וישימו [ 2 ב ] יסודם [?] עליו [ ... ] קם הרב הגדול רבינו משה בן הרב מימון ז״ל להוציאם מזאת המכשלה . וחיבר התורה עם המושכל והיו לאחדים . וחיבר זה הספר אשר הוא צורת התורה . ואמרי שהוא צורת התורה שהוא המאמת דברי תורה והמקימם . שבלתי כמה היו חולקים דברים ואומרים שהם כנגד המושכל . בסתירת העמדה שהתורה והפילוסופיה צרות זו לזו הפך מוה״נ , לדעת כומטינו , ל׳צורת התורה׳ , כלומר למהות האמתית והייחודית של התורה המבדילה אותה מתורות אחרות . לכאורה התורה היא כחומר בלא צורה , אך מוה״נ מגלה את צורת התורה , דהיינו את הבסיס השכלי שעליו היא מיוסדת . לא פלא אפוא שכומטינו רואה במוה״נ חשיבות רבה , וסובר שיש לפרש אותו עבור קהל גדול של קוראים . לפי כומטינו אפשר ללמוד שמוה״נ אינו מיועד רק למשכיל גם מהפסוק המובא בפתיחה למורה : ׳אליכם אישים אקרא וקולי אל בני אדם׳ ) משלי ח : ד ( . מפסוק זה עולה שהרמב״ם מכוון את מוה״נ גם לאישים , כלומר הפילוסופים , וגם לבני אדם , כלומר ההמון . הוכחה נוספת שכומטינו מביא לכך שמוה״נ מיועד גם להמון היא מדברי הרמב״ם בפרק הראשון של הספר . בפרק זה הרמב״ם מזכיר את ההמון שהבין את המילה ׳צלם׳ כדמיון חיצוני גשמי . לו נועד הספר למשכיל בלבד , מה הטעם להזכיר בו את דעת ההמון ? בדומה , באותו פרק הבטיח הרמב״ם ללמד מילים משותפות , אך בסופו של דבר הביא בתחילת הפרק פירוש אחד בלבד למילה ׳צלם׳ . אם כך , הרמב״ם לא ראה ב׳צלם׳ מילה משותפת , וכוונת מוה״נ אינה מצטמצמת אפוא לפירוש מילים משותפות ומשלים עבור המשכיל . אדרבה , לספר יש יותר מכוונה אחת גלויה ) ׳להיות זה המאמר כולל יותר משני הענינים הנזכרים׳ ( ויותר מקהל יעד אחד . אם מטרת המורה היא להראות את המצע השכלי שעליו התורה מיוסדת , אזי כומטינו 24 רמב״ם , מוה״נ , פתיחה , עמ׳ ד – ט . עם זאת ייתכן שעולה תמונה אחרת מאיגרת הרמב״ם לתלמידו , שם , עמ׳ ג . 25 ראו שם , ג , כז , עמ׳ תסט . 26 כומטינו , פירוש למוה״נ , דף 2 ב . 27 רמב״ם , מוה״נ , פתיחה , עמ׳ ד . 28 כומטינו , פירוש למוה״נ , דף 3 א . 29 רמב״ם , מוה״נ א , א , עמ׳ יט . 30 כומטינו , פירוש למוה״נ , דף 6 א . 31 רמב״ם , מוה״נ , פתיחה , עמ׳ ד . 32 כומטינו , פירוש למוה״נ , דף 3 א . 33 שם , דף 6 ב .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר