מודלים להתפתחות מקצועית

עמוד:14

ותק הוא מומחיות : התפתחות מקצועית משנות השבעים עד שנות התשעים התשוקה מגדילה את מה שאדם רוצה בו . היא עצמה צומחת מכוח אי - מימושה . פרידריך ניטשה כבר בסוף שנות השישים הציגה פולר ( Fuller , 1969 ) מודל להתפתחות מקצועית של מורים שבחן את התהליך בעיקר מנקודת ראות של צרכים וטרדות ( . ( concerns על פי מודל זה ההתפתחות המקצועית של המורה נעה סביב צורכי האני מתוך הבחנה בין צרכים שמיוחסים להיבטים חיצוניים להוראה , כלומר המורה כאדם , ובין צרכים שמיוחסים להיבטים פנימיים של ההוראה , כלומר תהליכי ההוראה וההתמודדות עם גורמים נוספים במערכת החינוך כמו עמיתים , הורים ותלמידים . השלבים על פי מודל זה מצביעים על התפתחות בתחום הצרכים האישיים של המורים למן השלב האישי ועד השלב של מיקוד בלומד ובצרכיו . בשנות השבעים המוקדמות , בעקבות מחקר בבתי ספר על - יסודיים בארצות הברית , הציע גרגורס ( Gregorc , 1973 ) מודל שרואה בתחושת המחויבות והאחריות של המורים את הגורם העיקרי בהתפתחותם המקצועית . המודל מחלק את התהליך לארבעה שלבים עיקריים : ( א ) שלב ההתהוות ( - ( becoming stage שלב שמאופיין בפיתוח תפיסות ראשוניות בנוגע למטרות החינוך , לטיבה של ההוראה ולתפקיד בית הספר כארגון חברתי ; ( ב ) שלב הצמיחה ( growing - ( stage מחויבותו של המורה מתבססת , ומתגבשות תפיסות עקרוניות בנוגע לתהליכי חינוך , למשמעת אישית ולאחריות המורה ; ( ג ) שלב ההתבגרות / ההבשלה ( - ( maturing stage בשלב זה המורה מקבל אחריות לתהליכי החינוך ולתפקודו כמורה , ובוחן תפיסות קודמות הנוגעות לחינוך , למורים עצמם , לשותפים אחרים לעשייה ולתכנים הלימודיים ; ו ( ד ) שלב התפקוד המלא ( - ( fully function stage שלב שמאופיין בקבלת אחריות מלאה למקצוע החינוך בניסיון להגיע לידי מיצוי מלא של פוטנציאל המורה כיחיד וכחבר בקבוצה מקצועית של מורים . בשלב זה נמשכים תהליכי הבחינה וההבניה של תפיסות ואמונות בנושאים חינוכיים . על אף מיקודו של המודל באחריות ובמחויבות אישית לחברה ולקהילת בית

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר