מבוא

עמוד:12

דומה מול מערכת חברתית ומשפטית שרירותית ומפלה . גם הפגיעה בכבודו של קולהאס , שמערכת משפט מושחתת חוסמת את גישתו אל בית המשפט , מולידה זעם . קולהאס הופך מאזרח שומר חוק לפורע חוק ורוצח אלים המשלם לבסוף בחייו . אציע שתי קריאות משלימות שלפיהן על אובדן כבוד קיצוני מסוג זה הן הפרט והן החברה משלמים מחיר כבד . פרק ג עוסק בסיפורו של א " ב יהושע מסע הערב של יתיר . זהו סיפור על קהילה נידחת הנדחקת אל קיום שקוף ועל התוצאות הרות האסון של שחיקה מתמשכת בכבודם של מי שהמערכת הכלכלית - פוליטית הדירה , מחקה ודחקה לעבר פריפריה נטולת אופק של צמיחה או שינוי . במרכז השער השני ניצבת פגיעה בכבוד המתרחשת בשדה התעסוקה , על רקע השתייכות קבוצתית . בשער זה נביט בייצוגים ליחס מבזה , מקטין ומגביל במקום העבודה , המופנה כלפי המשתייכים ל " קבוצת שונים " או מי שנתפסים או מוגדרים " אחרות " או " אחרים " . שלילת כבוד על רקע קבוצתי , גזעי , דתי או מיני חותרת תחת הזכות הבסיסית ביותר של כל אחד ואחת לכבודם כפרטים בחברה . פרק א מתמקד בתודעתם פגועת הכבוד של מהגרים במדינת ישראל דרך שני סיפורים עכשוויים קצרים – פעמיים של בלה שייר ומטאטא ( תוצאות המחקר ) מאת ליאוניד פקרובסקי . שני הסיפורים מנכיחים , בדרכם השונה והדומה , את תחושות הבושה , הבדידות וחוסר הנראות הנגזרות על מהגרים , את מעגלי אובדן הכבוד ואין המוצא שבהם ממקמת אותם החברה ואת הסיכויים הזעומים שלהם לפרוץ דרך אל חיים של כבוד , הגשמה וסיפוק . פרק ב מציג מפגשים ספרותיים ומשפטיים בין נשים , עבודה ומאבק על כבוד . קטע מתוך קופסה שחורה של עמוס עוז מאפשר הצצה לעבר היחס אל נשים בצה "ל של שנות השבעים וממחיש את השינוי המהותי בתודעה הקולקטיבית ובהתייחסות המשפט להטרדה מינית שהתרחש מאז . אל מול מהפך תפיסתי זה מדגימה סצנה מתוך המהפנט של לארס קפלר ( שם העט של כותבת וכותב שוודים ) את הנוכחות העכשווית , הסמויה לעתים , של חוסר שוויון מהותי כלפי נשים ופגיעה בכבודן , דווקא דרך דמותה של מנכ " לית תאגיד עסקי בשוודיה המודרנית . העבודה של אניבל חרקובסקי מתאר מצב חברתי - כלכלי משברי ואת ההשפלה וחוסר התוחלת במרוץ חסר הסיכוי של אישה אחת אחר מקום עבודה . חרקובסקי מתאר חברה שבה שלילת כבוד אנושי היא מחיר מובן מאליו למציאת עבודה ושימור מקום העבודה . הוא מציב לפנינו מראה המנכיחה את הסכנה בשוק עבודה הבנוי על פערי כוח אדירים בין מעסיקים למועסקים ומועסקות ומבליט את מיצובן הנחות של נשים בחברה כזאת . סצנה קצרה מתוך העדינות של דויד

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר