מבוא

עמוד:11

פרדיגמת המשפט לצד ספרות מייצגת מהלך דו - שלבי הנערך באמצעות חשיפה לטקסטים שונים ולאפשרויות פרשנותם . ראשית מאפשרת לנו הספרות לאתר נקודות תורפה באופן פעולת המשפט , ולענייננו כאן – כשלים שבגינם נמנעת , באופן מעשי , הגנה שלמה ויעילה על הזכות לכבוד , אף על פי שערובות להגנה כזאת מסופקות בנדיבות על ידי הרטוריקה המשפטית השגורה . כך לדוגמה , את הסוחר מוונציה אקרא כעוסק לאו דווקא בסכנותיו של חופש חוזים מופרז , אלא בתוצאה הקשה של אי - שוויון על רקע דתי , שמשפטה של חברה כושל מלטפל בו . באופן דומה הסיפור לפני החוק מוליך לעבר אמירה בדבר פוטנציאל לכשל הטבוע בכל שלטון חוק . לאחר התבוננות מרוכזת בכשלים הנקשרים אל המשפט הקיים , שאליה מכוון הטקסט הספרותי , הצעד הבא הוא כינונם של התביעה ושל המאמץ , המונעים באמצעות הדמיון שהספרות מפרה , להעמיד דברים על תיקונם ; לשכלל את היכולת של החברה והמשפט לעמוד על משמר כבודם של בנות ובני החברה . הקריאה ביצירות ספרותיות מגוונות מובילה לבחינה ממוקדת של המפגש הטעון בין פרט לארגון , לממסד ולמערכת . המפגשים המתוארים כאן נערכים בנסיבות שונות ובמרחבים חברתיים , פוליטיים ותרבותיים שונים , כאשר נקודת המבט המוצעת , המוכלת כאן , תרה אחר פגיעה בכבוד ואחר אותות למתן הכרה בכבוד במהלך ההתנהלות המורכבת של אישה ואיש מול ארגון . השער הראשון מתמקד במבנה ארגוני של סמכות ושררה המופעלות מתוך אטימות כלפי הכפופים להן ומתוך פגיעה בכבוד , שהיא תוצר התנהלותן . עולה ממנו פוטנציאל הסכנה של פגיעה כזאת ; אין אונים ואובדן אמון של הפרט כלפי המערכת , מצמיחים כעס , מרד , הרס ומוות . בפרק א מוצעת קריאה אלטרנטיבית של סיפורו הקצר של פרנץ קפקא לפני החוק . קריאה זו מתמקדת בשומר , והיא מדמיינת את הכוחות המארגנים העומדים מאחורי החוק . היעדר הסיכוי להגיע למגע ממשי עם הכוחות העלומים הללו עולה מהטקסט הקפקאי כייצוג של שלילת כבוד אולטימטיבית . שלילת כבוד זו מחברת בין איש הכפר לשומר הסף – שני בני אדם העומדים מול ארגון אטום ומנוכר – והופכת את שניהם לקורבנות של שיטה שוללת כבוד . במרכז פרק ב עומד שיילוק , המלווה בריבית " הזר " , היהודי , גיבור מחזהו של ויליאם שקספיר הסוחר מוונציה . שיילוק חווה גזענות ופגיעה יומיומית בכבודו על רקע השתייכותו למיעוט דתי נרדף ומושפל . התוצאה העולה מהמחזה כבלתי נמנעת היא צמיחתו של זעם שאינו ניתן לכיבוש ויצר נקם הרסני . לצד שיילוק מוצב סוחר הסוסים קולהאס , גיבור יצירתו הקלאסית של היינריך פון קלייסט מיכאל קולהאס . שיילוק וקולהאס , בנסיבות שונות מאוד , נדרשים להתמודדות

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר