מבוא

עמוד:7

מבוא לספרות נודעת יכולת ייחודית . בכוחה לסייע בהבניית תחושת העצמי שלנו , תחושת ה " אחר " , וגם בתפיסת הקשר העמוק בין השתיים . ברומן כפרה איאן מקיואן מתייחס לעניין זה ולכוחו של הסיפור לחשוף את ייחודה של כל תודעה ואת הדמיון בין כל התודעות : " ורק בסיפור את יכולה להיכנס אל הנפשות האחרות האלה ולהראות שערכן שווה . זהו מוסר ההשכל היחיד שצריך שיהיה בסיפור " . במסתו הקלסית " ניסוי בביקורת " ( ” An Experiment in Criticism " ) ק "ס לואיס מציע תיאור קולע לפעולתה זו של הספרות . באמצעות הספרות , הוא כותב , אנו מממשים את השאיפה לראות מחוץ לעצמנו : " אנו דורשים חלונות . הספרות כלוגוס היא סדרה של חלונות , אפילו דלתות " . התבוננות דרך " חלונות הספרות " מקדמת מהלך שניתן לתארו באופן פרדוקסלי כ " הרחבת האני או כאיון זמני של האני " . הספרות מאפשרת לנו לחוות חוויות נבדלות מחוויותינו שלנו ולעמת אותן עם חוויותינו האישיות . מידת העניין והתועלת שאנו מפיקים מהחוויות הללו משתנה בהתאם לאישיות השונה של כל קוראת וקורא . החוויות עשויות להיראות לנו טיפוסיות ( ואז נאמר לעצמנו : " כך בדיוק הרגשתי גם אני ! " ) או חריגות ( ואז נחשוב : " כמה מוזר . כל כך שונה מהחוויה שלי " ) . בכל מקרה הן תהיינה תוצאה של החיבור המיוחד בין האני לבין האחר , שאליו מוליך אותנו המעשה הספרותי . 1 איאן מקיואן , כפרה ( עתליה זילבר מתרגמת , עם עובד , , ( 2003 עמ ' . 51 C . S . Lewis , An Experiment in Criticism ( Cambridge University Press , 1961 ) , p . 1 2 3 לואיס מייחס ליצירה הספרותית שני מאפיינים . האחד הוא ה Logos - של היצירה , שהוא הסיפור שהיצירה מספרת , התיאור המובא בה ; השני הוא ה Poiema - של היצירה או המבנה הצורני שלה , אופן הזרימה של חלקיה , דרך הבנייתה וכדומה ( שם , עמ ' . ( 132 יצירת הספרות משלבת בין שני המאפיינים . 4 שם , עמ ' . 138 5 שם , שם . 6 שם , עמ ' . 140 7 לפירוט בהקשר זה ראו שולמית אלמוג , משפט וספרות בעידן דיגיטלי ( נבו , , ( 2007 פרק רביעי .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר