סטטיסטיקה בגובה העיניים – מבוא כללי

עמוד:7

גובה העיניים – תכונות מאפיינות רוחב היריעה וכן ההסברים המפורטים ( בגובה העיניים ) נועדו לשרת קוראים מאוכלוסיות רבות ככל האפשר – כאלו המעוניינים להתמקד בנושא מסוים , וכן כאלו המעוניינים ברכישת ידע שיטתי . במטרה להדגים את רבגוניות השימושים בכלים החדשים הבאנו מגוון רחב מאוד של דוגמאות , שברובן המכריע נלקחו מעבודות מחקר או מסקרי שטח בנושאים שונים . בספרים מוצגים תרשימים גרפיים רבים , מהם רבים לא שגרתיים , שנועדו להאיר את עיני הקוראים . בחלק מהשערים כללנו נספח שכותרתו " שאלות שעולות שוב ושוב " . מטרתו לסייע בהפנמת המושגים ולחדד נקודות עקרוניות – שנדונו בטקסט , אך על פי ניסיוננו נותרות לעיתים מעורפלות למרות חשיבותם הרבה . בהתחשב בכך שכיום ניתן לבצע את חישובים הנדרשים בעזרת תכנות פשוטות , ויתרנו במודע על חישובים טכניים מסורבלים , והתמקדנו בהבנה של הרעיונות הסטטיסטיים , בניתוח הממצאים ובמסקנות שנוציא . בספרים כלולות הוראות מפורטות לשימוש בתכנת אקסל ( – ( Excel תכנה שהיא יחסית פשוטה וקלה להפעלה ( בניגוד למשל לתכנת SPSS או , R הדורשות ידע ספציפי ) . בהתאם , נעזרנו בפרויקטים כדי לאפשר עבודה מודרכת הקשורה בניתוח נתונים סטטיסטים בעזרת אקסל על פי ההסברים הללו . מסלולי קריאה שונים הספרים נכתבו באופן שמאפשר קריאה ברמות שונות של עניין וצרכים . הדרך המומלצת היא לעקוב בצורה מסודרת אחר הספרים על פי הסדר המוצע . עם זאת , ניתנים כיום קורסים אקדמיים בסטטיסטיקה שמצמצמים מאוד בנושאי ההסתברות ואצה להם הדרך לנושאי ההסקה הסטטיסטית . חשוב לדעת שאין דרך להבין את הרעיונות ואת ההשלכות של הטכניקות שיוצגו בשער השלישי בלי הכנה הסתברותית מתאימה . על כן , - לקוראים המעוניינים לרכוש באופן שיטתי ידע בסיסי וחשוב בהסתברות , ההמלצה היא לקרוא כסדרם את הפרקים , 9 - 6 ובמידת הענין להמשיך גם לפרק . 10 - לטובת קוראים שאצה להם הדרך , ציינו בעזרת עיניות ( ) מהם הנושאים בפרקים 9 - 6 שניתן לדלג עליהם מבלי לפגוע בהבנת נושאי השער השלישי – הסקה סטטיסטית . לסיום נציין שהנחלת ידע ומיומנויות בתחומי הסטטיסטיקה וההסתברות , כמו גם פיתוח אוריינות סטטיסטית , נכללים כיום בתכניות לימוד לאומיות של בתי הספר במדינות רבות ( כולל ישראל ) . במקביל , לימודי הסטטיסטיקה וההסתברות משולבים ביותר ויותר תכניות לימודים אקדמיות ברחבי העולם . עם זאת , רבים עדיין האתגרים בהטמעת חשיבות הנושאים ואופן הוראתם . אנו מקוות שבסדרת ספרים זו תרמנו תרומה בעלת משמעות לקידום הנושא בקרב קוראי העברית . אנו רוצות גם להודות לבית הספר למתמטיקה באוניברסיטת תל אביב על העזרה בעת הכנת הספר . תודה לברק שלום על הערותיו המועילות . נשמח להמשיך לקבל הערות , הארות , תיקונים והצעות לשיפור הספרים . אלונה רביב alona @ post . tau . ac . il תלמה לויתן talmale @ post . tau . ac . il

לויתן, תלמה

רביב, אלונה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר