סטטיסטיקה בגובה העיניים – מבוא כללי

עמוד:6

סטטיסטיקה בגובה העיניים – מבוא כללי יש השונאים את עצם המילה סטטיסטיקה , אבל אני מוצא אותה מלאת יופי וענין . כאשר אין משתמשים ביד גסה בשיטות המתוחכמות שהיא מציעה , ונזהרים בפרשנותה , כוחה להתמודד עם תופעות סבוכות הוא יוצא דופן . אלה הם הכלים היחידים שיכולים לפתוח צוהר בחומת הקשיים שחוסמת את התפתחותו של מדע האדם . סר פרנסיס גלטון ( Francis Galton , 1882 - 1911 ) מאבות הסטטיסטיקה יעדים - מדריך מקצועי וידידותי לקורא לא מקצועי ספרי " סטטיסטיקה בגובה העיניים " נכתבו במטרה להנגיש את נושאי הסטטיסטיקה וההסתברות לקהל קוראים רחב ככל האפשר . לשם כך גם לא הצבנו בפני הקוראים דרישות של ידע מוקדם ( או של נטיה מתמטית ... ) . הנושאים הרבים שבהם נעסוק בסדרת הספרים מוצגים בפני הקוראים בצורה הדרגתית , ידידותית ופשוטה להבנה , באופן שנועד להסיר חששות ודעות קדומות שיש , אולי , לקורא הספקן . אין כיום עוררין על כך שידע בסיסי בסטטיסטיקה ובהסתברות הוא הכרחי להבנה טובה ולשימוש מועיל בשפע המידע המציף אותנו . ידע בסיסי בנושאים אלו עוזר בהבנת דיווחים כמותיים בתקשורת ובספרות המקצועית ומאפשר קריאה מושכלת בעין ביקורתית . מבנה סדרת הספרים בסדרה ארבעה שערים : שער ראשון – סטטיסטיקה תיאורית ; שער שני – הסתברות ; שער שלישי – הסקה סטטיסטית , כולם בגובה העיניים . על פי הניסיון , בקורס בסיסי של שני סמסטרים ניתן לכסות את כל שלושת השערים הראשונים . השער הרביעי כולל נושאים נבחרים חשובים בהסקה סטטיסטית אשר לא כלולים בדרך כלל בקורס רגיל : ניתוח שונות חד - כיווני וסטטיסטיקה א - פרמטרית . נראה לנו שהרחבות אלו של רעיונות ושל כלים שימושיים עוזרות להבנה עמוקה יותר של הסטטיסטיקה . נהוג להציג נושאים אלו בקורסים מתקדמים יותר של סטטיסטיקה – לתואר שני במדעי החברה , פסיכולוגיה , מדעי הרפואה , מנהל עסקים , ועוד . הספרים כתובים כך שגם קורא מתחיל יוכל , באופן עצמאי , לעקוב בצורה מסודרת אחר הסדרה כולה , או להתמקד בנושאים המתאימים לצרכיו . עם זאת , הכוונה העיקרית היא שהספרים ישמשו כמלווי דרך ( text books ) בקורסי יסוד מגוונים ככל האפשר – באוניברסיטאות ובמכללות . - בגוף הספרים יש חלקים המסומנים בעינית ( , ( אלו ( כמו גם הנספחים ) נכתבו לטובת המתעניינים ונועדו להרחבת הדעת , אפשר לדלג עליהם מבלי לפגוע בהבנת הנושאים ( עם זאת , מומלץ להעיף בהם מבט סקרני ... ) . - כל פרק מסתיים בסקירה כללית של הרעיונות , התובנות והכלים שנרכשו בפרק זה . כמו כן , מובאים בסוף כל פרק פרויקטים להערכה עצמית , כשהכוונה היא שהקוראים יבחנו את עצמם בנושאים שהועלו בפרק , אל מול הפתרונות המפורטים שמוצגים בהמשך . לבסוף מובאת גם רשימה מגוונת של תרגילים ( ללא פתרונות ) . אלו נועדו לשמש את המורים , שיוכלו לבחור מתוכם מטלות לתלמידיהם .

לויתן, תלמה

רביב, אלונה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר