פתח דבר

עמוד:1

פתח דבר נביא אקים להם מ קּ רב אחיהם כּ מ וֹ ך . ונת תּי דברי בּ פיו וד בּ ר אליהם את כּ ל א שׁ ר אצ וּנּוּ : דברים י " ח , יח נביאי עם ישראל הם שליחי ה ' , ומטרת שליחותם להדריך את העם ומנהיגיו כיצד לנהוג . לעומת הנביאים המוקדמים , שמהם נשארו לנו דברים מועטים ביותר , המשולבים בספרי שופטים , שמואל , מלכים ודברי הימים , הרי שהחל מתקופת עוזיהו מלך יהודה וירבעם בן יואש מלך ישראל חלק מהנביאים או תלמידיהם וממשיכי דרכם השאירו לנו בכתב חלקים משמעותיים ביותר מדבריהם . מסיבה זו מכונים נביאים אלו נביאי הכתב . מקובל עלינו ש " נבואה שהוצרכה לדורות – נכתבה , ושלא הוצרכה – לא נכתבה " ( מגילה יד ע " א ) . משמעות הדבר שנבואות אלו שבידינו נכתבו כדי שהדברים האמורים בהם ימשיכו להדריך אותנו לעשות כרצון הקב " ה , אף על פי שאין נביאים בקרבנו . דא עקא שחלק גדול מהכתוב אינו ברור כלל בקריאה פשוטה , אם מפני שמובנם של חלק מהמילים והביטויים בהם השתמשו הנביאים אינו ידוע לנו , ואם מפני שלא ידוע לנו ההקשר בו נאמרו נבואות מסוימות . זאת ועוד , שפת הנביאים , שהיא מליצית ושירית בדרך כלל , איננה השפה שהייתה נהוגה בסוף ימי בית שני ועד ימינו , דבר המקשה על הבנת הדברים . לכן , יש פרשנויות והסברים שונים לאמור , והבנה נכונה של דברי הנביאים דורשת לימוד מעמיק שלהם . הדברים המובאים בספר זה מהווים פרי מאמץ שהשקעתי בלימוד דברי עמוס הנביא , תוך ניסיון להבין את פשט הדברים . תוך כדי לימוד עיינתי בדברי התלמודים והמדרשים , בחלק מפרשני חז " ל ( בעיקר רש " י , אבן עזרא , רד " ק , מצודת דוד , מצודת ציון , מלבי " ם ואלשיך ) ובחלק מהפרשנים וחוקרי המקרא המודרניים . לעזר רב היו לי הרצאות שונות ששמעתי במשך השנים באוניברסיטת חיפה ושמצאתי באינטרנט . לא היה בידי ללמוד את כל מה שנכתב בעבר , ופיתחתי את מסקנותיי בהתבסס על מקורות אלו ועל הבנתי האישית . בכל מקום בו היה בידי הפניתי למקורות השונים מהם הובא . 1 גם בתקופות אלו היו נביאים שלא השאירו ספרים אחריהם , כגון חלדה הנביאה ( מל " ב כ " ב , יד ) , עדד ( דה " ב כ " ח , ט ) ועוד .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר