מבוא

עמוד:14

מבוא ליאו שטראוס ( 1973 - 1899 ) נמנה עם גדולי החוקרים של תולדות הפילוסופיה המדינית . הוא לא כתב משנה הגותית עצמאית ומסודרת משל עצמו , אבל אפשר לומר כי הגותו שזורה בפרשנותו לדברי אחרים . שטראוס נולד למשפחה יהודית שומרת מצוות בגרמניה , בעיירה קירכהיין ( Kirchhain ) שבמדינת המחוז קורהסן ( , ( Kurhessen הממוקמת באזור חקלאי שמקיף את עיר האוניברסיטה מרבורג ( . ( Marburg אוניברסיטת מרבורג אמנם נודעת כסמל למסורת ההומניזם הגרמני , אולם האזור בכללותו , לרבות הקהילה היהודית שבו , מתאפיין בתרבות שמרנית . משפחתו הנחילה לו חינוך לשמירת מצוות , אך חינוך זה , כפי שמעיד שטראוס , לא כלל הסבר ועיון במסורת היהודית . בצד היסודות הדתיים מן הבית , רכש שטראוס בגימנסיה של מרבורג חינוך גרמני הומניסטי קלסי , ובכלל זה מתמטיקה , מדעים , את השפות היוונית הקדומה והלטינית , וספרות גרמנית . בנערותו , כותב שטראוס , " תכננתי לקרוא אפלטון , להקים חווה לגידול שפנים , ולהתפרנס מעבודתי כפקיד דואר " . בפועל נמשך שטראוס אל הפילוסופיה ואל הציונות המדינית , ולימים נהפך ביקורתי כלפיה וכלפי רדידותה התרבותית . בסוף שנת , 1918 לאחר כשבעה עשר חודשי שירות צבאי , החל שטראוס את לימודיו באוניברסיטת מרבורג . שם למד את יסודות הפילוסופיה המערבית ונחשף למסורת הנאו קנטיאנית מבית מדרשו של הפילוסוף היהודי הרמן כהן . את עבודת הדוקטור שלו , שהוקדשה 1 עוד פרטים ביוגרפיים על חייו ראו אצל אהוד לוז , מבוא , בתוך : ירושלים ואתונה , עמ ' . 5 - 1 מיכאל זנק מעיר שאופי כתיבה זה של שטראוס — סקירה ופרשנות על דברי אחרים — אינו מעיד כלל על צניעות שנובעת מתוך הכרה ברלטיביזם היסטורי , כאילו אין בידינו אמת מידה אובייקטיבית לבחון את העמדות השונות . להפך , סוג זה של קריאה וכתיבה שנקט שטראוס נובע מתוך עמדה דיאלוגית סוקרטית חזקה ( זנק , ליאו שטראוס , עמ ' . ( 13 2 לסקירה היסטורית של תולדות הקהילה היהודית בחבל ארץ זה ראו שפרד , הפוליטיקה של הגלות , עמ ' . 12 - 9 3 דוחות , עמ ' . 460 4 דיון מקיף בעמדותיו כלפי הציונות ראו כאן בפרק החמישי . ראו גם שפרד , הפוליטיקה של הגלות , עמ ' . 13

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר