על אודות המקורות הבתר-מקראיים הנזכרים בספר

עמוד:148

ספרי החשמונאים הכתובים יוונית השתמרו בכתבי יד אחדים של התרגום היווני למקרא , תרגום השבעים ( וראו בערכו ) . תרגום עברי של חשמונאים ג נעשה בידי ת " ה גסטר והופיע כחלק ממהדורת הספרים החיצוניים של א ' כהנא ( כרך שני , תל אביב . ( 1956 טוביה חיבור יהודי מתקופת בית שני הכלול בתרגום היווני למקרא , תרגום השבעים ( וראו בערכו ) . ככל הנראה נתחבר ( כנראה בעברית ) לא מאוחר מן המאה השלישית לפני הספירה והריהו מן הקדומים שבספרים החיצוניים . הוא מספר על קורותיהם של יהודי מצאצאי שבט נפתלי , ושמו טובי , ועל בני משפחתו שהוגלו לנינוה בידי האשורים . הוא תורגם לעברית בידי ד ' היליר כחלק ממהדורת הספרים החיצוניים של א ' כהנא ( כרך שני , תל אביב . ( 1956 יהודית נכתב בימי הבית השני - בתקופה הפרסית או ההלניסטית הקדומה - ונכלל בתרגום השבעים ( ראו בערכו ) . גיבורת הספר , יהודית , הצליחה בעורמה להרוג את הולופרנס , שר צבא האויב , ובכך הסירה את איום הכיבוש מעל עירה וארצה . תרגום עברי של ספר זה נעשה בידי י " מ גרינץ ( ירושלים תשי " ז ) . יוסף בן מתתיהו יוסף ( המוכר גם בשמו היווני : פלאביוס יוספוס ) חי במאה הראשונה לספירה , תחילה בארץ ישראל ( בה שירת כמפקד הגליל במרד כנגד הרומאים ) ובאחרית ימיו ברומא . ספריו , " מלחמות היהודים ברומאים" ו " קדמוניות היהודים " , שנכתבו ביוונית , הם המקורות העיקריים לידיעותינו על שלהי ימי הבית השני ואירועים הקשורים בחורבן . בספר " קדמוניות היהודים" סוקר יוסף את תולדות עם ישראל והעולם מן הבריאה ועד לימיו , ומספר את המסורת המקראית בפרפראזה שיש בה מן הפירוש שלעיתים הוא מרחיב עד מאוד ולעיתים מקצר . הספר תורגם לעברית בידי א ' שליט ( ירושלים תש " ד - תשכ " ג ) , וסיפור ספר יונה כפי שיוסף מביאו בחיבורו מצוי לעיל , עמ ' . 142 את " תולדות מלחמת היהודים ברומאים " תרגמה לעברית ל ' אולמן ( ירושלים תש " ע ) . ( ר ' ) ישעיה מטראני חכם בן המאה השלוש - עשרה שחי בדרום איטליה . נודע בעיקר בזכות חידושיו לתלמוד המכונים " תוספות רי " ד " ( = ר ' ישעיה דטראני ) . בידינו גם פירושיו לנביאים ראשונים ואחרונים ולכתובים ( חוץ מספר דברי הימים ) . רובם נוטים לדרך פשוטו של מקרא וסגנונם קצר ובהיר . לקח טוב קובץ מדרשים ופירושים על חמשת חומשי תורה ועל המגילות , מעשה ידי ר ' טוביה בן אליעזר , איש יוון בן המאה האחת - עשרה . המחבר הולך בדרך כלל בעקבות סדר הפסוקים ודן בהם אגב שילוב מסורות אגדיות והלכתיות בתוך ביאורים פשטניים והערות לשוניות . החיבור מהווה שלב מעבר בין ספרות המדרש אל פרשנות ימי הביניים , והוא פורסם בידי ש ' בובר ( לבוב תרל " ח ) . מדרש יונה אוסף של מדרשים אגדיים על ספר יונה שנערך לקראת סוף האלף הראשון לספירה . הגיע לידינו בכמה נוסחאות ( והמפורסמת שבהן היא זו שהודפסה בפראג בשנת 1595 ) והן מובאות כאן בעקבות : י ' אייזנשטיין , אוצר מדרשים , ניו יורק , 1915 עמ ' . 221 - 219 וראו עוד להלן על " מדרש תשובת יונה הנביא " . מדרש כונן חיבור אגדי קצר הקרוי על שם פתיחתו ( בפסוק " ה' בחכמה יסד ארץ כונן שמים בתבונה " [ משלי ג , יט ]) וענייניו בריאת העולם , גן עדן וגיהנום ונושאים דומים . בשל כך הוא קרוי גם בשם " ברייתא דמעשה בראשית " . זמנו ומקומו לא נתבררו אך נראה שיש קשרים בינו לבין

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר