על אודות המקורות הבתר-מקראיים הנזכרים בספר

עמוד:147

שתורגם במאה השנייה לפני הספירה ליוונית , נתגלה בדורות האחרונים גם בנוסחים עבריים בגניזת קהיר , וחלקים ממנו נמצאו גם במצדה ובקומראן . ספר זה צוטט על פי מהדורתו של מ " צ סגל , ספר בן סירא השלם ( מהדורה שנייה , ירושלים תשי " ט ) . בראשית רבה מדרש לספר בראשית , מן החשובים ורבי ההיקף שבמדרשי האמוראים , שנערך בארץ ישראל ( כנראה בגליל ) במהלך המאה החמישית לספירה . בחיבור זה אסף עורכו חומרים אגדיים ממגוון מקורות והביאם על סדר הפסוקים . שפתו של המדרש עברית בלולה בארמית ארץ ישראלית , והיא צבועה גם במילים יווניות ולטיניות . לשם ציטוט ממדרש זה השתמשנו במהדורתם המדעית של י ' תיאודור וח ' אלבק ( מהדורה שנייה , ירושלים תשכ " ה ) . בראשית רבתי מדרש לספר בראשית שיסודו במסורותיו של ר ' משה הדרשן , מחכמי נרבונה ( צרפת ) במחצית הראשונה של המאה האחת - עשרה . בחיבור זה נלקטו , על סדר ספר בראשית , מדרשים רבים מספרות חז " ל הקדומה לו , אך גם קטעים ( עבריים ) מן הספרות החיצונית של ימי הבית השני . את המדרש פרסם ח ' אלבק ( ירושלים ת " ש ) . דברים רבה מדרש על ספר דברים שנערך ככל הנראה בארץ ישראל בסוף המאה השישית . לשונו כמעט תמיד עברית , והוא דן בנושאים אגדיים שונים העולים מפסוקים נבחרים מספר דברים . פה ושם משובצות במדרש זה שאלות בענייני הלכה , המשמשות יסוד לדיונים אגדיים . הירונימוס מאבות הכנסייה שפעל במאות הרביעית -חמישית בבית לחם . מחבר התרגום הלטיני של המקרא ( הוולגטה [ וראו בערכו ]) . הירונימוס חיבר גם פירושים למקרא , ואלו הסתמכו על מדרשים ועל הבנת הפשט , לעיתים לאור הסברים ששמע מחכמי היהודים בזמנו . וולגטה התרגום הלטיני של המקרא , פרי עטו של אב הכנסייה הירונימוס , נכתב בבית לחם סביב שנת 400 לספירה . תרגומו של הירונימוס , המיוסד על נוסח עברי הזהה כמעט לגמרי לנוסח המסורה , נתקבל כנוסח הרשמי של כתבי הקודש בכנסייה הקתולית של ימי הביניים . הוולגטה עומדת גם ביסוד תרגומים של המקרא ללשונות רבות . ויקרא רבה מדרש לספר ויקרא שנערך ( ככל הנראה בגליל ) במחצית המאה החמישית לספירה . שפתו עברית בלולה בארמית גלילית וכן ביוונית ולטינית . עורכו הצליח לבנות על פסוקים נבחרים מספר ויקרא פרשות מורכבות העוסקות בסוגיות אגדיות ורעיוניות שונות . המדרש ראה אור במהדורה מדעית מעשה ידיו של מ' מרגליות ( ירושלים תשי " ג ) . חיי הנביאים חיבור בן המאה הראשונה לספירה , שנכתב במקורו בעברית , הכולל עשרים ושלוש ביוגרפיות של נביאים מן המקרא , והוא מהווה מעין " מדריך תיירים " למצבות קבורה של נביאים אלו . נראה שמדובר בחיבור יהודי אשר עבר עיבוד נוצרי . חלק ממסורותיו מיוחדות רק לו , ולאחרות יש מקבילות בספרות חז " ל ובספרות החיצונית . חשמונאים ג אחד מארבעה ספרים חיצוניים , ספרי חשמונאים ( המכונים לעיתים בשם ספרי המקבים ) . הוא נתחבר כנראה במצרים במאה הראשונה לפני הספירה , בידי סופר יהודי שהיה חשוף לתרבות ההלניסטית , והוא מתאר את רדיפת היהודים תחת שלטון תלמי הרביעי .

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר