אחריתו של יונה

עמוד:139

הוא נתן אות לירושלים ולארץ כולה : כאשר יחזו באבן זועקת יהא הקץ קרוב , וכאשר יראו את כל הגויים נאספים לירושלים - העיר כולו תערה [ = תהרס ] עד היסוד " . גם מקור זה מכיר את חששו של יונה פן ייאשם בנבואת שקר , אלא שבניגוד למקורות חז " ל שלשיטתם חשש זה הוא הסיבה לסירובו של יונה להינבא על נינוה ( ראו עמ' , ( 115 ב " חיי הנביאים " הוא הסבר ליציאתו לצור אחרי שובו ארצה . גם מקור זה יודע על רצונו של יונה לברוח אל חיק המוות , אלא שבעוד שבסיפור המקראי יונה אינו מת , ב " חיי הנביאים " הוא אכן מת , אך אלוהים מחזירו אל החיים כדי ללמדו שאין דרך לברוח מפניו , גם לא באמצעות המוות . האות שנתן יונה לירושלים ולארץ כולה מעלה את זכר נבואת חבקוק , " כי אבן מקיר תזעק וכפיס מעץ יעננה " ( ב , יא ) , ואילו הקביעה כי העיר תהרס עד היסוד מזכירה את לשון תהילים קלז , ז , את דברי בני אדום ( היא שעיר , שבה - כזכור - גם נקבר יונה על פי ספר זה ) האומרים על ירושלים " ערו ערו עד היסוד בה " . מקום קבורתה של אם יונה ליד אלון דבורה מתייחס ככל הנראה אל סיפור מותה של דבורה מינקת רבקה ( בראשית לה , ח ) . בספרות חז " ל שמענו גם על אשתו של יונה שנהגה לעלות לרגל לירושלים ( בבלי , עירובין צו ע " א ) , ומשמע שגם הם ידעו לספר על בני משפחה כלשהם של נביא זה , פרט לאמו ( המזוהה , כזכור , במקצת המקורות , עם הצרפית שאת בנה החיה אליהו ) . אך מה עוד סיפרו עליהם לא נדע . מפת מידבא בשנת 1884 נחשפה בכנסייה במידבא , בעבר הירדן המזרחי , רצפת פסיפס רבת ממדים . זו היוותה את רצפת הכנסייה העתיקה , שעליה נבנתה הכנסייה הניצבת עתה באתר . הפסיפס שבכנסייה העתיקה ( אשר נשתרע במקורו על שטח של כמאה וארבעים מ " ר ) נוצר ככל הנראה במאה החמישית לספירה והושלם במאה השישית . הפסיפס הוא יוצא דופן בהיותו מפה – המפה העתיקה ביותר של ארץ ישראל שהגיעה לידינו , מפה מצוירת המציגה את הארץ על ישוביה , אתריה ונופיה , ממזרח לירדן וממערבה לו , וכן את סיני ומצרים . במפה משולבים גם זיהויים מילוליים של אתרים , כולל ציטוט פסוקים מן התנ " ך ביוונית . המפה מייצגת את הגיאוגרפיה הקדושה : ירושלים ממוקמת בליבה , בהגדלה יחסית , דיספרופורציונית לשאר חלקי המפה , וכנסיית הקבר ניצבת בלב ירושלים . רוב האתרים המתוארים במפה מוכרים מכתבי הקודש , יהודים ונוצרים , אך מצוינים בה גם כאלה שאינם מתועדים בכל מקור אחר הידוע לנו . לצד ירושלים מציגה המפה את הערים החשובות בארץ , כגון אשקלון , בית גוברין , לוד , יבנה וכן קברים קדושים , הרים ועמקים , נהרות ונחלים ואף משהו מן החי והצומח האופיינים לארצנו . מקובלת כיום ההנחה שהמפה מיוסדת על מפה שיצר אב הכנסייה אבסביוס ( 339 - 265 לספירה ) . המפה שלו לא נשתמרה , אך הוא מזכיר אותה בהקדמתו לאונומסטיקון שלו , שהיא רשימה של יישובים ושמות אתרים שונים . אפשר שגם מפות דרכים רומיות עמדו לפני יוצרי מפת מידבא , ואף אין זה מן הנמנע שהמפה שימשה להדרכת צליינים בדרכם אל ארץ הקודש ואתריה . לענייננו חשובה הופעת " ציון יונה הקדוש " ( האם הכוונה לתל יוניס שמדרום ליפו ?) ובסמוך , בים , ניתן לזהות ככל הנראה חלק מבעל חיים , שיש הרואים בו את הדג הגדול פרט מתוך מפת מידבא . ציון קבר יונה מצוי בחלקה התחתון של הלשון שמשמאל .

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר