ד, ד-יא ה׳ מלמד את יונה לקח

עמוד:123

שמדובר בשאלה , על דרך : " אכלת הבוקר ? " , " שמעת את החדשות ? " , " כבר קראת את הפירוש הישראלי לספר יונה ? " מה היא שאלה רטורית ? השאלה שבכותרת הפינה אינה שאלה רטורית , כיוון שאנו משיבים עליה . בשם " שאלה רטורית " אנו מכנים - כל עוד מדובר במקרא - שאלה הנשאלת שלא על מנת לקבל תשובה , אלא , אדרבא , כדי להביע את עמדתו של השואל ולעורר את השומע להתמודד איתה ואף לאמץ אותה . בספר יונה עוד כמה שאלות רטוריות : ( א ) שאלת רב החובל " מה לך נרדם ? " ( א , ו ) , שמשמעה : לא ראוי שתישן בשעה כזו ; ( ב ) שאלת המלחים ליונה , " מה זאת עשית ? " ( פסוק י ) , שהיא נזיפה על התנהגותו ; ( ג ) השאלה החותמת את ספרנו , וראו שם . על שאלה הדומה לזו שבפסוקנו , " ההיטב חרה לך על הקיקיון ? " ( פסוק ט ) , ישיב יונה , ובזה תאבד השאלה את אופיה כשאלה רטורית . אכן , שאלות מסוימות עונות לעיתים להגדרה של שאלה רטורית , וזאת כאשר אינן זוכות לתשובה , אך כאשר יש תשובה בצידן , אין הן נופלות בגדר ההגדרה הזו . כך לדוגמא השאלה " מה לי ולך ? " - שמשמעה : אין לנו עניין משותף לעסוק בו - אין עליה תשובה במלכים - א יז , יח ובמלכים - ב ג , יג אך היא נענית בשופטים יא , יב . השומע אפוא הוא זה שקובע אם השאלה תישאר בגדר שאלה רטורית אם לאו . שאלות רטוריות רבות פותחות במילת שאלה שמשמעותה שלילה ( וראו עמ ' . ( 72 כך : " מה נאמר לאדוני מה נדבר ומה נצטדק ? " [ בראשית מד , טז ] - היינו : אין לנו במה להצדיק את עצמנו ; או : " למה תעמוד בחוץ ? " ( בראשית כד , לא ) - שכוונתו לומר שאין זה ראוי שתעמוד בחוץ . לעיתים הן פותחות בה " א השאלה , וגם כאן ההנחה היא שהתשובה - אף שאינה נאמרת - תהיה שלילית , כגון " הטוב טוב אתה מבלק בן ציפור ? " ( שופטים יא , כה ) . עם זאת , שאלות רטוריות המניחות תשובה חיובית , כוללות בתוכן דווקא מילות שלילה , כגון " הלוא שמעת כי מלך אדוניהו ? " ( מלכים - א א , יא ) שמשמעה : ודאי שמעת על המלכתו , וכן הוא גם סיום ספרנו : " ואני לא אחוס ? " שמשמעו : אחוס גם אחוס . " יונה הנביא " , מאת נחום גוטמן , צייר , פסל וסופר ישראלי ( . ( 1980 - 1898 בתמונה יונה מזעיף פנים על רקע עיר ( יפו ?) . תחריט מתוך אלבום תחריטים על ספר יונה .

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר