ד, א-ג תפילתו-תלונתו של יונה

עמוד:121

עם לידת בנה השני ( בראשית לה , יז - יח ) . על שמשון הסובל מהצקותיה של דלילה , המבקשת שיגלה לה את סוד כוחו , נאמר : " ויהי כי הציקה לו בדבריה כל הימים ותקצר נפשו [ = אזלה סבלנותו וביקש ] למות" ( שופטים טז , טז ) , ואכן אז הוא חושף את סודו בפניה ומביא על עצמו את סופו . על אנשים שביקשו מאחרים להמיתם ( אבימלך בן גדעון ושאול ) ראו עמ ' . 50 יש המביעים את משאלתם למות כתנאי שאינו יכול להתממש . כך דברי העם במדבר אל משה ואהרן : " מי יתן מותנו ביד ה ' בארץ מצרים בשבתנו על סיר הבשר ... כי הוצאתם אותנו אל המדבר הזה להמית את כל הקהל הזה ברעב " ( שמות טז , ג ) , ודוד , המקונן על בנו אבשלום , אומר " מי יתן מותי אני תחתיך אבשלום בני בני " ( שמואל - ב יט , א ) . המדרש ( מכילתא דרבי ישמעאל , בא , פסחא א ) רואה בבקשתו של יונה למות כשיוטל אל הים ( א , יב ) דווקא ביטוי לדאגתו לעם ישראל , כשהוא משווה אותו אל משה ודוד . " במשה מה הוא אומר ? ' ועתה אם תשא חטאתם ואם אין מחני נא מספרך אשר כתבת ' ( שמות לב , לב ) ... בדוד מהו אומר ? ' הנה אנכי חטאתי ואנכי העוויתי ואלה הצאן מה עשו תהי נא ידך בי ובבית אבי ' ( שמואל - ב כד , יז ) " . שני אלה , יחד עם יונה , מלמדים כי " בכל מקום אתה מוצא האבות והנביאים נתנו נפשם על ישראל " . ומעניין שבמדרש משלי ( יד , לד ) מסופר על משה שבאחרית ימיו מנסה הקב " ה לשכנעו למות ואף נוטל ממנו את כוחו ללמד תורה . כאשר " נשתכחו המסורות [ = דברי התורה ] ממשה ולא היה יודע מה להשיב , והיה משה נכשל ונופל על פניו , אמר : ריבונו של עולם , טוב מותי מחיי " . כזכור , הצבענו לא אחת על השפעת סיפורי משה שבתורה על סיפור יונה ( כגון עמ ' , ( 11 וכאן צועד המדרש בכיוון ההפוך וצובע את התנהגותו של משה ברוח סיפור יונה . טוב מ ... המבנה הלשוני " טוב דבר מה אחד מדבר מה אחר " , היינו עדיף עליו , מקובל במקרא , ובעיקר בספרות החכמה הנוטה למבעים מכלילים ותמציתיים , וראו לדוגמה : " טוב פת חרבה ושלוה בה מבית מלא זבחי ריב " ( משלי יז , א ) , " טוב מראה עיניים מהלך נפש " ( קהלת ו , ט ) . מבנה לשוני זה מצוי גם בספר החכמתי מן הספרים החיצוניים , ספר בן סירא , הידוע ביחסו העוין לנשים , האומר : " טוב רוע איש מטוב אישה " ( מב , יד ) . הדגם האמור מצא את דרכו גם לסוגות ספרותיות נוספות במקרא , כגון המזמורים ( " טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף " [ תהילים קיט , עב ]) או הנבואה . הנביא ישעיהו אומר על הסריסים : " ונתתי להם בביתי ובחומותיי יד ושם טוב מבנים ומבנות " ( נו , ה ) . אף בסיפורת המקראית נמצא דגם לשוני זה . כך , למשל , משיב לבן בעורמה ליעקב , המבקש לשאת את רחל : " טוב תיתי אותה לך מתיתי אותה לאיש אחר " ( בראשית כט , יט ) , ואילו נעמן , שר צבא ארם , המפקפק בכוחם המרפא של מי הירדן , אומר : " הלוא טוב אמנה ופרפר נהרות דמשק מכל מימי ישראל " ( מלכים - ב ה , יב ) . חיבור בין מאמר בעל אופי חכמתי לבין הסיפורת ניכר בתגובתו של גדעון לבני אפרים , המתלוננים על שלא קרא להם לקחת חלק במלחמה עם מדין . ברצונו להפיס את דעתם הוא אומר להם : " הלוא טוב עוללות אפרים מבציר אביעזר . בידכם נתן אלוהים את שרי מדין ואת עורב ואת זאב ומה יכולתי לעשות ככם " ( שופטים ח , ב - ג ) . העוללות , מעט הענבים הנותרים בכרם בסיום הבציר , עדיפים במקרה זה על הבציר כולו , וטוב שבט אפרים , שהרג את מנהיגי המדינים , מגדעון ( ממשפחת אביעזר ) שהרג רק את לוחמיהם . אליהו הנביא והמזון שהביא לו המלאך לאחר שביקש את מותו ( מלכים - א יט ) . ציור מעשה ידיו של , Daniele da Volterra צייר ופסל איטלקי בן המאה השש עשרה .

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר