ג, א-ד הטלת השליחות בשנית וביצועה

עמוד:98

הסבר אחר לעונש ארבעים שנות הנדודים במדבר ניתן במזמור צה , לפיו הניסיון שניסו בני ישראל את אלוהים במסה ומריבה ( שמות טז ) הוא הוא שגרם לעונש זה : " אל תקשו לבבכם כמריבה כיום מסה במדבר . אשר ניסוני אבותיכם ... ארבעים שנה אקוט בדור ואומר עם תועי לבב הם והם לא ידעו דרכיי . אשר נשבעתי באפי אם יבואון אל מנוחתי " ( תהילים צה , ח - יא ) . וכשם שיוצאי מצרים נענשו בארבעים שנות מדבר , אף מצרים תיענש על היותה " משענת קנה לבית ישראל " ( יחזקאל כט , ו ) : " והיתה ארץ מצרים לשממה ... ולא תשב ארבעים שנה" ( שם , פסוקים ט - יא ) . ואם בעונשים עסקינן , האם מקרה הוא שמניין המלקות בעונש הנזכר בתורה ( דברים כה , ג ) הוא דווקא ארבעים ? מהפכה ומהפך שם העצם " מהפכה " מופיע במקרא כמעט אך ורק בקשר לחורבן הערים סדום ועמורה . להופעה יחידה של המילה שאיננה קשור לסדום ראו בדברי ישעיה ( א , ז ) : " ארצכם שממה עריכם שרופות אש אדמתם לנגדכם זרים אוכלים אותה ושממה כמהפכת זרים " , אך רבים מחוקרי המקרא הציעו לקרוא גם כאן " כמהפכת סדום " , שהרי הריסתה נזכרת בהמשך הנבואה ( פסוק ט : " כמעט כסדום היינו לעמורה דמינו " ) . דברי ישעיהו כצורתם לפנינו זוכים לפירוש במגילת איכה : " נחלתנו נהפכה לזרים בתינו לנוכרים " ( ה , ב ) . מילה קרובה ל " מהפכה " , " הפיכה " , מופיעה במקרא פעם אחת בלבד , בגוף הסיפור אודות סדום ועמורה ( "ויזכור אלוהים את אברהם וישלח את לוט מתוך ההפיכה בהפוך את הערים אשר ישב בהן לוט " [ בראשית יט , כט ]) . מילה זו ידועה יותר מן הפיוט " לכה דודי " ( יצירתו של ר ' שלמה אלקבץ , צפת המאה הט " ז ) , הנאמר בליל שבת , ובו פנייה לירושלים : " מקדש מלך עיר מלוכה קומי צאי מתוך ההפכה " . בלשוננו נוהגת המילה " מהפכה " לציון שינוי אלים של שיטת השלטון , כגון המהפכה הצרפתית או מהפכת אוקטובר ( ברוסיה הצארית ) , וכן בצירופים המבטאים שינוי דרמטי כגון המהפכה התעשייתית , המהפכה המדעית , מהפכת תרבות וכיוצא באלה . המילה " מהפך " , המשמשת גם כשמו של אחד מטעמי המקרא , נכנסה למילון הפוליטי הישראלי בעקבות הכרזתו של מגיש החדשות בטלוויזיה , חיים יבין , על קץ ההגמוניה של השמאל ומעבר השלטון למפלגות הימין בבחירות של שנת . 1977 נתנבא ולא ידע מה נתנבא בשורות נבואיות לעתיד נושאות לעיתים משמעות כפולה , דבר והיפוכו , ממש כתשובות הפיתיה בדלפי שביוון , אותה כוהנת קדומה שנבואותיה ניתנו לפירושים שונים ואפילו מנוגדים . כך , לדוגמא , בלכת רבקה המתייסרת בהריונה לדרוש אלוהים , נאמר לה " שני גויים בבטנך ושני לאומים ממעייך יפרדו ולאום מלאום " יונה מטיף בנינוה " ( חיתוך עץ ) מאת יעקב שטיינהרט ( ראו עמ ' . ( 77 יונה מפנה את אצבעו כלפי שמים ותוכחתו עושה את רושמה על השומעים , שחלקם מכסים את פניהם מבושה או מפחד .

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר