ג, א-ד הטלת השליחות בשנית וביצועה

עמוד:95

מרחק וזמן המקרא נוהג לציין אורכה של דרך על פי משך הזמן הנדרש כדי לעבור אותה . כך , למשל , " שבעת ימים " , כגון " וילך מלך ישראל ומלך יהודה ומלך אדום ויסובו דרך שבעת ימים " ( מלכים - ב ג , ט ) , או " שלושה ימים " : " ויסעו מהר ה ' דרך שלושת ימים וארון ברית ה ' נוסע לפניהם דרך שלושת ימים לתור להם מנוחה " ( במדבר י , לג ) . בצד האמור בפסוקנו על גודלה של נינוה , " מהלך שלושת ימים " , מצאנו בפסוק הבא גם " מהלך יום אחד " . אגב נעיר כי בכמה פסוקים במקרא מופיע המונח " כברת ארץ " ( כגון " ויסעו מבית אל ויהי עוד כברת הארץ לבוא אפרתה " [ בראשית לה , טז ]) . פרשן המקרא נ " ה טור-סיני ביאר צירוף זה על פי האכדית beru שמשמעו " שעה כפולה " , ומידת הקרקע שניתן לעבור במשך שעה כפולה היא = ) ber - qqaqari ברו של הקרקע ) ומכאן הצירוף " כברת ארץ " . מה הוא מהלך ? בפסוקנו ובפסוק הבא " מהלך " הוא מרחק שאותו גומא אדם ברגליו בהליכה בפרק זמן מסוים . בדרך כלל נוהג במקרא הצירוף של " דרך [ כך וכך ] ימים " ולא " מהלך " , ונראה שלפנינו ביטוי להשפעתה של השפה הארמית על לשונו של הספר , שכן התרגומים הארמיים מתרגמים את מילת " דרך " המקראית , במשמעותה שנדונה כאן , במילה " מהלך " ( כגון תרגום אונקלוס לבראשית ל , לו ) . משמעות נוספת לתיבת " מהלך " נמצאת בדברי יחזקאל , שם " מהלך " פירושו משעול , שביל ( " ולפני הלשכות מהלך עשר אמות רוחב " [ מב , ד ]) . " מהלך " פירושו גם מסע , כעולה מן השאלה שמפנה המלך לנחמיה : " עד מתי יהיה מהלכך [ = כלומר : כמה זמן יימשך מסעך ] ומתי תשוב " ( נחמיה ב , ו ) . ובאמור מלאך ה ' ליהושע הכהן הגדול " ונתתי לך מהלכים בין העומדים האלה " ( זכריה ג , ז ) , כוונתו לומר שהכהן יוכל להלך כשווה בין שווים בקרב בני פמלייתו של האלוהים . בספרות חז " ל הורחבה משמעות המילה לכלול גם מסע ימי , כאמור במדרש פרקי דרבי אליעזר ( פרק ט ) על האניה שנסע בה יונה , ששטה " מהלך שני ימים " . בעברית החדשה נוהג הצירוף " מהלך חיים " , היינו ציון התחנות החשובות בחיי אדם , קורות חיים , וכן מרבים לדבר על מהלך מדיני , מהלך צבאי , מהלך במשחק השחמט או כדורגל וכיוצא באלה . משה , ירמיהו ויונה המדרש ( שמות רבה ד , ג ) יוצר קשר בין הליכתו של יונה בעל כורחו אל נינוה ובין הליכתם של משה וירמיהו למלא את צו האל : " כמה ביקש יונה שלא לילך בשליחותו של הקדוש ברוך הוא ... והלך בעל כורחו שנאמר ' ויקם יונה וילך אל נינוה ' , כמה ביקש ירמיה שלא להתנבאות ונתנבא שלא בטובתו שנאמר ( ירמיה א , ז ) ' אל תאמר נער אנכי כי על כל אשר אשלחך תלך ' , כמה סירב משה שלא לילך בשליחותו של הקדוש ברוך הוא שנאמר ' שלח נא ביד תשלח ' ( שמות ד , יג ) ולבסוף הלך בעל כורחו " . מדרש זה לא נזקק לשאלת המניעים שהביאו שלושה נביאים אלו לסירובם . בעוד שמניעיהם של משה וירמיהו חיוביים הם ( צניעותם ) , המניע השלילי של יונה יתבאר להלן בפרק ד . ציור ( חיתוך עץ צבעוני ) של העיר נינוה כעיר ימיביניימית מוקפת חומות ומגדלים . מתוך Nuremberg Chronicle - ספר אודות ההיסטוריה המקראית שנדפס בשנת , 1493 מן הדפוסים המאויירים הראשונים שבידינו . המאיירים : Michael Wolgemut und Wilhelm Pleydenwurff

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר